Geschiedenis deel 3 (2008-2009)

In het tweede jaar staan tijdens het eerste semester volgende onderwerpen op het programma :

-  de Romeinse beschaving (keizertijd);

-  de middeleeuwse samenleving.

De verschillende beschavingen bestudeer je in hun belangrijkste componenten (culturele, ethisch-godsdienstige, sociaal-economische, politieke) en in hun onderlinge beïnvloeding.  Daarbij wordt veel aandacht besteed aan het werken met de historische atlas, de tijdsbalk en geschreven en ongeschreven bronnen.  Het accent ligt op concreet en aanschouwelijk onderwijs, afgestemd op je toekomstige taak als leraar.

In de vakdidactiek staan tijdens het eerste semester o.a. volgende onderwerpen op het programma :

-  systematische (groeps)reflectie over voorbereide en gegeven stagelessen;

-  analyse van de voorgeschreven leerplannen geschiedenis voor de tweede graad en mavo en/of pav;

-  onderzoekend geschiedenis leren;

-  geschiedenis leren differentiëren binnen de klas.

 

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

1.   Inhoudelijk expert

 

- De student kan het globaal historisch referentiekader (tijd, ruimte, domein) verruimen.

- De student kan vakspecifieke termen, begrippen en concepten gebruiken die nodig zijn om zich van het verleden een beeld te vormen.

- De student kan de kenmerkende ontwikkelingslijnen van de bestudeerde samenlevingen verwoorden en relateren aan historische overblijfselen en het historisch referentiekader.

- De student is op de hoogte van de actualiteit en de recentste historisch-wetenschappelijke ontwikkelingen.

- De student heeft inzicht in de tijd- en plaatsgebondenheid van het menselijk handelen en toont hierbij respect voor de fundamentele menselijke waarden.

- De student slaagt erin de leerinhouden zelf eigen te maken door het onder begeleiding bestuderen en interpreteren van gevarieerd historisch bronnenmateriaal.

 

2.   Organisator

 

- De student kan werken met de historische atlas, de tijdsbalk, alsook met geschreven en ongeschreven bronnen.

 

3.   Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen

 

- De student is in staat om deels zelfstandig verdere stappen te zetten vanuit de vakdidactische principes waarmee hij in het vorige jaar kennismaakte.

-  De student toont didactische alertheid door een efficiënte selectie en afwisseling met eenvoudige ICT-toepassingen.

- De student heeft inzicht in een aantal organisatorische aspecten bij het voorbereiden van een vakspecifieke excursie.

 

4.   Cultuurparticipant

 

- De student neemt actief en doelgericht deel aan studiereizen, museumbezoek, stadsexploratie, bezoek aan een archief en/of tentoonstellingen.

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • Andere:

B. Verplichte leermiddelen

- De Wever Frans, 2008, Rome. Onuitgegeven cursus.

- De Wever Frans, 2008, Middeleeuwen. Onuitgegeven cursus.

- Eén historisch-wetenschappelijk werk, te kiezen uit een beperkte literatuurlijst.

- De Wever Frans e.a., 2008, Historia 3 (handboek - werkboek), uitg. Pelckmans, Kapellen.

- W. Adams, Historische atlas, uitg. Van In, Lier

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: individuele taak

B. Omschrijving

-          De vestiging van het principaat, de vroege keizertijd na Augustus, de crisis van de 3de eeuw, de vierde eeuw: reorganisatie en herstel, het einde van het Romeinse rijk: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog.

 

-          Het Byzantijnse rijk, het Arabisch-islamitische rijk: begeleide zelfstudie.

 

-          Politieke ontwikkelingen in de eerste middeleeuwen: hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog.

 

-          Doelstellingen en geschiedenisonderwijs: discussieseminarie.

 

-          Boekbespreking van een publicatie over Rome: individuele taak.

 

-          Leerstofanalyse van een aantal lessen uit de leereenheid Rome: groepswerk.

 

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

-          De vestiging van het principaat, de vroege keizertijd na Augustus, de crisis van de 3de eeuw, de vierde eeuw: reorganisatie en herstel, het einde van het Romeinse rijk: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding.

 

 

-          Het Byzantijnse rijk, het Arabisch-islamitische rijk: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding.

 

 

-          Politieke ontwikkelingen in de eerste middeleeuwen: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding.

 

 

-          Doelstellingen en geschiedenisonderwijs: mondelinge toets met schriftelijke voorbereiding.

 

 

-          Boekbespreking van een publicatie over Rome: paper, presentatie en verdediging.

 

 

-          Leerstofanalyse van een aantal lessen uit de leereenheid Rome: paper.

- Sessies leren leren: gedifferentieerde verwerking van het cursusmateriaal over Rome en de eerste middeleeuwen.

- Extra begeleiding bij de uitwerking van een leerstofanalyse.

OA:
10256610
Code:
10256610
Vakcoördinator:
Frans De Wever
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands