- Analoge signaalverwerking
- Woordverwerking
- Omvormen van getalformaten
- Databouwstenen (DB's)
- Directe en indirecte adressering
- Functieblokken (FB's)
- Geparametreerde functies
- Organisatiebouwstenen
- Systeeminstellingen
- Projectaanpak
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)
- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)
- De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten
- De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project
- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar
- De student luistert actief naar zijn/haar gesprekspartners
- De student kan zijn/haar mening helder en duidelijk formuleren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
- De student staat open voor tegengestelde meningen
- De student werkt goed samen
- De student werkt actief mee aan elke opdracht
- De student doet zelf voorstellen
- De student geeft anderen de ruimte om een mening of idee in te brengen
- De student geeft feedback op het gepaste moment
- De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen
- De student omschrijft een complexe en authentieke probleemsituatie op een begrijpelijke manier
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
- BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
- BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
Toelichting:
- De student kan de juiste hardwarekeuze maken
- De student kan de juiste automatiseringssoftware kiezen
- De student kan op basis van de eisen een ontwerp maken
- De student kan een PLC programmeren
- De student kan registreren en rapporteren van meetgegevens
- De student kan een programma (PLC) optimaliseren (debuggen)
- De student kan storingsonderzoek op PLC's uitvoeren.
- De student kan analoge signalen inlezen, opslaan en verwerken in de PLC.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd:
Studenten bezitten de volgende competenties:
- Programmeertechnieken van de PLC
- Combinatorische en sequentiële programma's schrijven
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
cursus PLC
-
deel 1: basis
-
deel 2: oefeningen
-
deel 3: grafcet
-
case studies
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving