Deze cursus omvat een eerste kennismaking met relevante informatiebronnen die een toekomstig verpleegkundige kan gebruiken in het kader van evidence based practice. De student leert op een efficiënte wijze een zoekstrategie op te bouwen, verantwoorde keuzes te maken in het enorme aanbod van publicaties, een eerste aanzet te maken tot het schrijven van een werkstuk (structuur van een paper, opstellen van een conceptueel model, ...), en op een correcte wijze te refereren volgens de APA-stijl.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
- BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
- BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België.
Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- Andere: digitale cursus
- cursus
B. Verplichte leermiddelen
Leysens, G. (2006).
Omgaan met relevante informatiebronnen. Onuitgegeven digitale cursus voor het 1e jaar van de opleiding Verpleegkunde, Kaholieke Hogeschool Kempen, departement Gezondheidszorg Lier.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
Tijdens de hoorcolleges worden eerst de theoretische aspecten behandeld: informatiebronnen, zoekstrategie opbouwen, keuze van publicatie, conceptueel model, structuur van een paper, en verwijzen naar literatuur. In de 'oefenpractica' of 'werkcolleges' worden deze begrippen actief en praktisch ingeoefend.
A. Types
B. Omschrijving