EMCV staat voor "Ethisch-Maatschappelijk-Culturele Vorming". Het is gericht op de persoons- en attitudevorming van de studenten en is toegespitst op 3 elkaar aanvullende terreinen.
- Middels de ethiek wordt gezocht naar een verantwoorde positiebepaling in het complexe landschap van veelkleurige waarden en normen.
- Via een analyse van de cultuur worden de actuele 'opvattingen over wat is' en de diverse verschijningsvormen ervan belicht, gaande van reclame-advertenties tot 'Kunst'.
- Een kritische maatschappij-analyse laat het onderscheid herkennen tussen relevant en niet-relevant in het (over-)aanbod van nieuwsfeiten en -bronnen, en daagt de student uit om burgerzin af te wegen in termen van sociale rechtvaardigheid.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert: de student slaagt er in om binnen- en buitenlandse actualiteit permanent op te volgen en historisch te kaderen.
Cultuurparticipant: de student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen kritisch benaderen en culturele diversiteit naar waarde te schatten. Hij/zij slaagt er tevens in om in de eigen persoonlijkheid binnen een complexe leefwereld op een ethisch verantwoorde manier vorm te geven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- projectwerk
B. Omschrijving
Politieke dagen:
-de student informeert zich via de media en het WWW over de thema's
-hij woont actief de door specialisten gegeven uiteenzettingen bij
-hij discussieert hierover met de specialisten en de medestudenten
-hij maakt een presentatie van een facet van het onderwerp
-hij stelt deze presentatie voor aan de medestudenten
Culturele reis:
-de student bereidt een bepaald facet/onderwerp in groep voor
-hij presenteert dit facet/onderwerp tijdens de reis aan de medestudenten en de begeleidende docenten
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
B. Omschrijving
-zowel voor politieke vorming als voor culturele reis paper en presentatie
-puntenverdeling: PV 50% en CR 50%