EMCV deel 1 (2008-2009)

EMCV staat voor "Ethisch-Maatschappelijk-Culturele Vorming". Het is gericht op de persoons- en attitudevorming van de studenten en is toegespitst op 3 elkaar aanvullende terreinen.
- Middels de ethiek wordt gezocht naar een verantwoorde positiebepaling in het complexe landschap van veelkleurige waarden en normen.
- Via een analyse van de cultuur worden de actuele 'opvattingen over wat is' en de diverse verschijningsvormen ervan belicht, gaande van reclame-advertenties tot 'Kunst'.
- Een kritische maatschappij-analyse laat het onderscheid herkennen tussen relevant en niet-relevant in het (over-)aanbod van nieuwsfeiten en -bronnen, en daagt de student uit om burgerzin af te wegen in termen van sociale rechtvaardigheid.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert: de student slaagt er in om binnen- en buitenlandse actualiteit permanent op te volgen en historisch te kaderen.
Cultuurparticipant: de student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen kritisch benaderen en culturele diversiteit naar waarde te schatten. Hij/zij slaagt er tevens in om in de eigen persoonlijkheid binnen een complexe leefwereld op een ethisch verantwoorde manier vorm te geven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk

B. Omschrijving

Politieke dagen:
-de student informeert zich via de media en het WWW over de thema's
-hij woont actief de door specialisten gegeven uiteenzettingen bij
-hij discussieert hierover met de specialisten en de medestudenten
-hij maakt een presentatie van een facet van het onderwerp
-hij stelt deze presentatie voor aan de medestudenten
Culturele reis:
-de student bereidt een bepaald facet/onderwerp in groep voor
-hij presenteert dit facet/onderwerp tijdens de reis aan de medestudenten en de begeleidende docenten

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

-zowel voor politieke vorming als voor culturele reis paper en presentatie
-puntenverdeling: PV 50% en CR 50%

OA:
10256410
Code:
10256410
Vakcoördinator:
Frank Boogers
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands