Informatica deel 3 (2008-2009)

1. Toepassingssoftware
   - Database : gevorderde selectiequery’s, actiequery’s, complexere relaties, subformulieren en -rapporten
2. Programmeren met Visual Basic for Applications in Microsoft Excel:
   - Macro’s
   - Herhaling controlestructuren
   - Verkennen van het VBA-objectmodel voor Excel
   - Besturingselementen manipuleren en integreren
   - Probleemoplossend denken
3. Webontwikkeling met behulp van een softwarepakket
   - Designmodus versus codemodus
   - Cascading Style Sheets
   - Inleiding tot en gebruik van DHTML
   - HTML-tags uitdiepen, nieuwe tags integreren
   - Websites beheren
   - Integreren van bestaande javascripts
   - Verkenning van de taal Javascript
   - Eigen scripts ontwerpen en integreren in een webpagina
4. Infrastructuur van het vaklokaal informatica
   - Klasopstelling en inrichting
   - Multimedia-apparatuur
5. Evaluatie
   - Mogelijke evaluatievormen voor informatica
   - Formuleren van evaluatiecriteria en –doelstellingen.
   - Evaluatietest opstellen, verbeteren en quoteren
6. Leerplannen
   - Vergelijking tussen leerplannen informatica uit de verschillende onderwijsnetten
 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

1.   Inhoudelijk expert

  • De student kan complexe problemen zelfstandig analyseren, oplossingen bedenken, beschrijven en implementeren in een geïntegreerde toepassingsomgeving en in een ontwikkelingsomgeving voor websites.
  • De student heeft inzicht in relatieconcepten van een database om meer complexe databasestructuren op te zetten.
  • De student kan gestructureerde en doordachte websites ontwerpen met behulp van een softwarepakket voor website-ontwikkeling.

2.   Organisator

  • De student ontwikkelt en verfijnt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.

3.   Onderzoeker

  • De student onderzoekt de mogelijkheden die de opstelling van een informaticaklas biedt in functie van de optimalisatie van zijn lesorganisatie.
  • De student onderzoekt mogelijke evaluatievormen, -criteria en –doelstellingen.
  • De student onderzoekt en vergelijkt leerplannen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

Frans, R., "Access 2/3 - Office 2003", Campinia Media, Geel, 2005

Goris, M., "Computerconfiguratie en netwerken - deel 2", niet uitgegeven cursus, KHK, 2008

Pluymers, J., "VBA in Excel 2003", niet uitgegeven cursus, KHK, 2008

Diverse auteurs, "Vakdidactiek Informatica", niet uitgegeven cursus, VVKHO, 2008

C. Aanbevolen leermiddelen

De student beschikt thuis over een computer met netwerkaansluiting voor individueel werk.

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Lessen programmeren beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe structuren, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe structuren tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.

Lessen computerconfiguratie en netwerken beginnen met een theoretische verwerving van inzichten betreffende functie, bouw en werking van besturingssystemen en netwerken. Tijdens het tweede deel van de les worden deze nieuwe inzichten toegepast tijdens werkcolleges in het hardware-labo.

Lessen gegevensbeheer beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe functies, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe functies tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.

Didactische onderwerpen in het kader van vakdidactiek informatica worden projectmatig en in taakvorm aangeboden. Behalve de gedrukte cursus wordt digitaal leermateriaal aangeboden via het elektronisch leerplatform.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • open boek
  • praktische proef
  • individuele taak
  • aan de computer
  • projectwerk
  • mondeling examen

B. Omschrijving

Programmeren : Taken en opdrachten die in de loop van het semester al dan niet tijdens de contacttijd worden uitgevoerd, worden gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen een examenoefening uit, waarin diverse aangeleerde structuren gelijktijdig aanwezig zijn.

Computerconfiguratie : Tijdens het uitvoeren van praktijkopdrachten in de practica in het hardware-labo worden studenten door de docent en door elkaar geëvalueerd op vooraf bepaalde en duidelijk meegedeelde criteria, in het kader van permanente evaluatie. De inzichten en kennis die verwoven werd tijdens de lessen, wordt getoetst in een mondeling examen, waarin alle behandelde onderwerpen evenwichtig aan bod komen, en waarin ook ruimte is om aangeleerde technieken praktisch te demonstreren.

Gegevensbeheer : Een aantal zelfstandig uitgewerkte oefeningen worden verbeterd en gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen enkele examenoefeningen uit, waarin diverse aangeleerde functies gelijktijdig aanwezig zijn.

Vakdidactiek : Taken en opdrachten die in de loop van het semester al dan niet tijdens de contacttijd worden uitgevoerd, worden gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester bewijzen studenten tijdens een schriftelijk examen hun beheersing van de beoogde competenties en de achtergrondkennis die daarvoor nodig is.

Verhouding van de quotering :

Permanente evaluatie : 30 %

Examen : 70 %

OA:
10256650
Code:
10256650
Vakcoördinator:
Marc Goris
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands