Wiskunde deel 2 (2008-2009)

- probleemoplossend denken deel 1
- taal van de wiskunde deel 2
- relaties en functies
- softwareprogramma's voor vlakke meetkunde

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
3 Inhoudelijk expert

De student kan:
- redeneren door logische redeneerschema's en logische wetten te gebruiken (niveau 2)
- een correct wiskundig taalgebruik hanteren, o.a. bij het formuleren van eigenschappen en het  
  definiëren van begrippen, bij het verklaren van redeneringen
- de waarheidswaarde van beweringen onderzoeken
- beweringen bewijzen of weerleggen
- basisbegrippen en eigenschappen rond relaties en functies correct toepassen
- het verloop van een functie bepalen met technieken uit de eerste en de tweede graad van het
  secundair onderwijs
- een situatie mathematiseren, modelleren en oplossen m.b.v. functies
- handig algebraïsch rekenen
- een probleem oplossen met heuristieken (niveau 1)
- een correcte wiskundetaal gebruiken bij het communiceren over problemen en hun oplossing
- een oplossing van een probleem op een gestructureerde manier presenteren
- eigenschappen en formules toepassen in nieuwe contexten
- een softwarepakket gebruiken om problemen uit de vlakke meetkunde te onderzoeken.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Hij bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft hij een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: softwareprogramma's, grafische rekenmachine

B. Verplichte leermiddelen

- onuitgegeven cursus van de docent, 2008-2009,  met eventuele werkbladen.
   Deze verschijnt in de loop van het semester ook op Toledo.
- eigen nota's van de lessen
- eventueel extra materiaal op Toledo
- softwareprogramma's (o.a. Cabri, Geogebra, beschikbaar op de PC's op school)
- grafische rekenmachine
- de handboeken (leerboeken en werkboeken) van Pienter voor de eerste drie jaren van het
   secundair onderwijs:
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In, 2004
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In, 2004
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In, 2005
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In,
   2005
   Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het derde jaar, deel a en b. Wommelgem,
   Van In, 2006
  



C. Aanbevolen leermiddelen

- leerplannen wiskunde voor de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs
  (zie website van het VVKSO)
- andere handboeken voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs (zie OWP)
- wiskundetijdschriften (o.a. Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant,
   ...), zie OWP

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden is er een voortdurende afwisseling in werkvormen. Daarnaast verwerkt de studenten sommige stukken van de leerstof zelfstandig of bereidt hij een stuk leerstof voor dat dan gedurende de contacttijd besproken wordt. Zo wordt b.v. het onderdeel probleemoplossend denken in grote mate zelfstandig verwerkt met ondersteuning van het discussieforum op Toledo.

A. Types

  • aan de computer
  • schriftelijk examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

Tijdens het mondelinge examen is er een praktische proef rond het gebruik van meetkundesoftware aan de computer.
3e examenperiode: evaluatie analoog als bij de tweede examenperiode, de punten van permanente evaluatie blijven behouden

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 

 

 65%

schriftelijk 

 65%

schriftelijk 

 

 

 30%

mondeling 

 30%

mondeling 

 

 

 5%

permanente evaluatie 

 5%

permanente evaluatie 

100%

 

100%

 

100%

 

- monitoraten en coaching
- discussieforum op Toledo
- extra uitleg indien nodig, na afspraak
OA:
11268570
Code:
11268570
Vakcoördinator:
Ilse De Boeck
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands