De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- Bevolkingsgeografie: bevolkingsspreiding en -evolutie
- Geografie van de landbouw: voedselproblematiek, verschillende landbouwsystemen over de hele wereld
- Toeristische geografie: soorten toerisme, begeleidende en attractiefactoren, gevolgen, ontwikkelingscyclus
- Verdieping van aardrijkskundige leermiddelen: hand- en werkboeken, ICT-toepassingen
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan degelijke werkbladen opstellen en een handboek beoordelen.
- De student op excursie werken vanuit de concrete geografische ruimte.
- De student kan de leerstofbenadering vanuit de eigen leefruimte toepassen en er lesmateriaal voor uitwerken.
- De student kan met behulp van zijn documentatie- en actualiteitenmap een actuabord samenstellen voor de eerste graad.
2. Inhoudelijk expert
- De student kent de parate kaartkennis van Afrika en Azië.
- De student kan dicht en dun bevolkte gebieden situeren en deze bevolkingsspreiding verklaren.
- De student kan het demografische transitiemodel begrijpen en toepassen op diverse regionale situaties.
- De student kan landbouwsystemen beschrijven en situeren in het algemeen agrarisch evolutiemodel.
- De student kan toeristische landschappen beschrijven en de mogelijke gevolgen van het toerisme op het milieu inschatten.
- De student verzamelt, selecteert en bespreekt relevante bronnen in functie van de eindtermen en / of leerplandoelstellingen van de tweede graad in een documentatie- en actualiteitenmap.
- Alle leermiddelen van het eerste jaar.
- Van Hecke E. e.a., Wereldvisie 3 ASO, Uitgeverij Pelckmans (handboek)
- Cursussen en excursiegidsen
Het oefenpracticum en de begeleide zelfstudie worden gegeven onder de vorm van werkcolleges waarin de studenten, individueel of in groep, werken aan opdrachten of taken. De docent is aanwezig om, op vraag van de studenten, feedback en begeleiding te geven.
Schriftelijk examen: 60 %
Individuele taken: 25 %
Groepstaken: 15 %
Derde examenperiode: dezelfde verdeling als in de eerste examenperiode. De groepstaken worden vervangen door individuele taken.
Docentgestuurd tijdens hoorcolleges
Vraaggestuurde docentbegeleiding bij oefenpractica en begeleide zelfstudie