- structuren, vergelijkingen
- kardinaalgetallen
- opbouw van de getallenverzamelingen N, Z, Q en R
- volledigheid, decimale schrijfwijze
Sommige andere thema's kunnen eventueel projectmatig uitgediept worden.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
2. Opvoeder
De student kan via goed gekozen oefeningen maatschappelijke waarden bespreken
3. Inhoudelijke expert
De student kan:
- de getallenverzamelingen genetisch of axiomatisch opbouwen als geordende algebraïsche
structuren
- de opeenvolgende getaluitbreidingen motiveren
- het verband leggen tussen de reële getallen en de decimale vormen
- het ontstaan van een aantal wiskundige begrippen en eigenschappen historisch kaderen
De student kent de aftelbaarheid van verzamelingen
De student heeft waardering voor wiskunde als dynamische wetenschap en als component van de cultuur.
5 Innovator en onderzoeker
De student kan zinvol werken met moderne media.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in tweede studiejaar van de opleiding
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- onuitgegeven cursus van F. Michiels 2006
- Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het derde jaar, deel a en b. Wommelgem,
Van In, 2006
- leerplannen eerste en tweede graad van het secundair onderwijs
C. Aanbevolen leermiddelen
Tijdschriften Uitwiskeling,Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
Tijdens de contacttijden is er een voortdurende afwisseling in werkvormen. Daarnaast verwerken de studenten sommige stukken van de leerstof zelfstandig of bereiden ze een stukje voor dat dan gedurende de contacttijd besproken wordt.
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
schriftelijk en mondeling examen in januari (80%), permanente evaluatie (20%) over het hele jaar, 3e examenperiode: mondeling en schriftelijk examen
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
60%
|
schriftelijk
|
|
|
70%
|
schriftelijk
|
20%
|
mondeling
|
|
|
30%
|
mondeling
|
|
|
20%
|
permanente evaluatie
|
|
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|
|
Extra begeleiding is mogelijk op vraag van de student.