Organische chemie (2008-2009)

In de cursus wordt in 8 hoofdstukken telkens een klasse van organische verbindingen besproken. Er wordt steeds uitgegaan van de structuureigenschappen van een basisvoorbeeld, waaruit de fysische en chemische eigenschappen worden afgeleid. De chemische reacties worden besproken via reactiemechanismen waarbij de klemtoon gelegd wordt op de ruimere toepasbaarheid van een mechanisme. Waar zinvol, wordt het voorkomen in de natuur en de toepassingen van de verbindingen besproken.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C07 De chemist is in staat om reactieschema's en bijhorende reactiemechanismen voor een (deel)syntheseproces uit te schrijven, de synthese uit te voeren en te optimaliseren om producten aan te maken met de vereiste specificaties.
Toelichting:
- studenten kunnen de fysische en chemische eigenschappen van een klasse van organische verbindingen afleiden uit hun structuur
- studenten begrijpen de reactiemechanismen uit de organische chemie zodat ze 'nieuwe' reacties van organische moleculen uit een gekende klasse van organische verbindingen mechanistisch kunnen uitwerken
- studenten kunnen de selectiviteit van een aantal reacties voorspellen en weten hoe je selectiviteit kan beïnvloeden
- studenten kunnen voor niet al te complexe structuren via retrosynthese een reactieschema opstellen
- studenten kunnen een aantal voorbeelden geven die het belang aantonen van een bepaalde klasse van organische verbindingen in het dagelijkse leven

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursus doorgenomen: Organische Chemie Deel 1

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Vreysen S..: 2007 Organische Chemie deel 2 Int. Gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel Sadones M.: 2004 Het Kader CD-Rom, KHKempen, Geel

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Je hebt 2 examens: het examen in de eerste zittijd telt mee voor 35 % van je totale score, het examen in de tweede zittijd telt mee voor 55% van je examen. Daarnaast zal je twee opdrachten krijgen die elk voor 5 % mee tellen voor je eindscore. De examens worden telkens op 100 punten gequoteerd. Op het examen in de eerste zittijd zullen 30 punten staan op theorievragen + 70 punten op het correct kunnen oplossen van oefeningen. Op het examen in de tweede zittijd zullen er 25 punten staan op het deel kunststoffen, 15 punten staan op de theorie en de resterende 60 punten staan op het correct oplossen van oefeningen. Bij een examen in de 3de zittijd telt je permanente beoordeling niet meer mee, en moet je de leerstof van het ganse jaar kennen. 30 van de 100 punten staan op de theorie, 70 punten op de oefeningen. Tijdens het hoorcollege zullen er regelmatig oefeningen gemaakt worden. Op Toledo staan ook nog een aantal extra oefeningen en testen. Studenten kunnen in de les altijd vragen stellen mbt de leerstof.
OA:
06020170
Code:
06020170
Vakcoördinator:
Steven Vreysen
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands