Het onderdeel genetica begint met de moleculair-biologische achtergrond van de menselijke erfelijkheid.
Het beschrijft de structuur van DNA, de bouw van de chromosomen, en de verschillende wijzen van overerving van de erfelijke kenmerken.
Verder beschrijft de cursus de mogelijke mutaties in het erfelijk materiaal en de frequent voorkomende genetische aandoeningen en syndromen
Het onderdeel embryologie beschrijft de ontwikkeling van zygote tot voldragen neonatus en is een inleiding in de ontwikkelingsstoornissen,
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C06 De vroedvrouw heeft expliciete aandacht voor het belang en de betekenis van natuurlijke fysiologische processen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de postnatale periode. Het is haar opdracht deze op een adequate wijze te beschermen, te observeren, te analyseren en het verdere verloop ervan in te schatten.
Toelichting:
- De student kan de zwangere begeleiden en coachen vanuit zijn achtergrondkennis m.b.t. de normale zwangerschap
- De student kent de mogelijke genetische fouten en de manier waarop deze worden doorgegeven, en kan de cliƫnt daarover informeren en gericht doorverwijzen.
- De student kent de mogelijke ontwikkelingsstoornissen en weet hoe deze kunnen opgespoord worden.
- De student kan functioneren in een multi-disciplinair team en kent de vakterminologie met betrekking tot de menselijke embryologie en genetica.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
.Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van Belgiƫ.
Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Eigen cursus van de docent
- TOLEDO
C. Aanbevolen leermiddelen
- Handboeken:
- Langman, Sadler. Medische embryologie. Houten: Bohn, Stafleu Van Loghum
- Cokelaere, M.. Onze genen. Leuven, Amersfoort: Acco
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Individuele uitleg op aanvraag.