Wiskunde (2008-2009)

* Problem solving * Rijen en reeksen * Deelbaarheidstheorie * Reële functies : veeltermfuncties, rationale en irrationale functies, goniometrische, logaritmische en exponentiële functies * Goniometrie * Didactiek: een keuze uit volgende onderwerpen: leren bewijzen, zorgverbreding, geschiedenis van de wiskunde, zelfstandig leren, algebra, informatieverwerking, motiveren, gebruik van media, contexten, actieve werkvormen, wiskunde in BSO en TSO, evaluatie, vaklokaal, materialen voor wiskunde, internet, pc-programma's, differentiatie, remediëring, jaarplanning, huistaken, nieuwe handboeken, leerplannen, grafische rekenmachine ... * Sommige andere thema's kunnen eventueel projectmatig uitgediept worden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen * kan de student gepaste didactische middelen vinden om leerlingen uit 1B,2BVL en BSO te motiveren voor een concrete en praktijkgerichte wiskunde * kan hij de pc inschakelen in de wiskundelessen * kan de student de leerlingen geleidelijk aan stappen laten zetten in het verklaren van hun redenering en het opstellen van bewijzen, Dit kan op verschillende manieren : aanvullen van verantwoordingen, fouten ontdekken in een redenering, ontbrekende stappen invullen, analoge bewijzen maken, verschillende bewijsvormen hanteren, enzovoort, Als onderzoeker en innovator * kan de student wiskundetijdschriften en naslagwerken raadplegen en deze inhouden verwerken in de lessen Als inhoudelijk expert * kan hij het verschil uitleggen tussen rijen en reeksen, algemene termen bepalen en vraagstukken oplossen * ontwikkelt hij probleemoplossende, denk- en redeneervaardigheden. * kan hij functieproblemen oplossen * beheerst hij de verbanden tussen de goniometrische getallen grondig en kan hij dit toepassen in formules en vergelijkingen * kan hij jaarplannen opstellen, evalueren, bewijzen maken, fouten analyseren * leest hij in didactische standaardwerken en tijdschriften en ontdekt hij nieuwe didactische aandachtspunten * kan hij ICT en nieuwe werkvormen integreren

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in tweede studiejaar van de opleiding

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

onuitgegeven cursus van de docent, 2008-2009,  met eventuele werkbladen. 

- leerplannen eerste graad en tweede graad (zie website VVKSO)
- eigen nota's van de lessen
- de handboeken (leerboeken en werkboeken) van Pienter voor de eerste vier jaren van het
   secundair onderwijs:
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In
   Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het derde jaar, deel a en b. Wommelgem, Van In

   Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het vierde jaar, deel a en b. Wommelgem, Van In

C. Aanbevolen leermiddelen

- andere handboeken voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs (zie OWP)
- wiskundetijdschriften (o.a. Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant,
   ...), zie OWP
- softwareprogramma's  (Geogebra, Cabri, Graphmatica), deze zijn beschikbaar op de computers op school

- Grafische rekenmachine

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden is er een voortdurende afwisseling in werkvormen. Daarnaast verwerken de studenten sommige stukken van de leerstof zelfstandig of bereiden ze een stukje voor dat dan gedurende de contacttijd besproken wordt.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 60

 schriftelijk examen

 

 

 70

 schriftelijk examen

 20

 mondeling examen

 

 

 30

 mondeling examen

 

 20

 permanente evaluatie

 

 

100%

 

100%

 

100%

 

 

Begeleiding is mogelijk op vraag van de student.
OA:
11261740
Code:
11261740
Vakcoördinator:
Fons Michiels
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands