1. Elektrisch onderhoud
- inleiding;
- normen, voorschriften, aanbevelingen;
- veroudering van een elektrische motor;
- menselijke fouten;
- case-study.
2. Infraroodmetingen
- inleiding;
- begrippen;
- uitvoering van infraroodmetingen;
- case-study.
3. TPM
- productiefunctie;
- TPM inleiding;
- verliezen en totale uitrustingseffectiviteit;
- autonoom/eigen onderhoud;
- planmatig onderhoud;
- RCM;
- case-study.
4. Projectplanning
- inleiding;
- het tekenen van een project;
- het bepalen van de minimale projectduur;
- het bepalen van het kritieke pad;
- speling;
- tijd-kosten-analyse met behulp van de kritieke pad methode;
- de Gantt kaart;
- capaciteits- en bezettingsplan.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
PB01: De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie.
PB02: De student wijst correct naar de gebruikte informatie.
PB07: De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren (bv. zelfstudie, overleg met medestudenten)
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student kan zelfstandig een probleem analyseren en tot een doelgerichte oplossing komen.
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
- BC6 Het ontworpen product/systeem/dienst geschikt maken voor ingebruikneming.
- BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
- BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
- BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
- BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
- BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
Toelichting:
BC01: Technische informatie rond materialen en werktuigen verzamelen en interpreteren (wat is in handel verkrijgbaar).
Normen raadplegen
BC05: Montagevolgorde van machineonderdelen opstellen.
BC06: Opstellen van werkplanning naar mensen, materialen, werkmethode,…Werkvoorbereiding maken.
Werkmethodes en procedures opstellen.
BC07: Organiseren van de werkplaats.
BC11: Technische richtlijnen opstellen.
Technische richtlijnen analyseren.
BC12: Technische richtlijnen toepassen.
BC13: Het onderhoud van het materieel plannen en organiseren.
Het uitwerken van preventieve onderhoudsschema's.
BC14: Predictieve, preventieve en curatieve onderhoudsactiviteiten optimaliseren op basis van analyses.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - cursus onderhoudstechnieken 1 2EM. Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd -onderhoudstechnieken 1 2EM. Studenten bezitten de volgende competenties - zie onderhoudstechnieken 1 2EM.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Doucet J., Elektrisch onderhoud, cursus, KHKempen, Geel, 2008
Doucet J., Project planning, cursus, KHKempen, Geel, 2008
Doucet J., TPM, cursus, KHKempen, Geel, 2008
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving