Kunst en cultuur komen voor in het verenigingsleven, het jeugdwerk, de samenlevingsopbouw, de culturele centra, de basiseducatie, de musea, enz.We worden "wegwijs" in de sector van de cultuur, kennen het begrippenkader, en krijgen zicht op de brede waaier van de culturele functie in/en de diverse culturele organisaties. We wijden ons in, in enkele gebruikte ludieke en muzische methodieken om met mensen én groepen van mensen te werken in het SCW, het welzijnswerk en de educatie. We verkennen de rol van de SCW-er hierbij.We hebben tenslotte oog voor cultureel erfgoed.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
- C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
- C09 De MA maakt mensen wegwijs in het netwerk van sociale organisaties , sociale voorzieningen en sociale arrangementen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basis agogiek en algemene basismethodieken van de SCW-er in het werken met mensen. Basiskennis over het sociaal-culturele werkveld in Vlaanderen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Roger Dillemans en Annick Schramme, Wegwijs Cultuur, uitg. Davidsfonds, Leuven
Hendriksen, J. & DE WIT, A., Het thema centraal. Theorie en praktijk van de themagecentreerde interactie. Soest, Nelissen, 2004.
D. De Waele, 2008, Cursus "Major SCW Culturele Functie - Enkele themata" Niet gepubl., K.H.K., Geel op Toledo.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- discussieseminarie
- Andere: bezoek aan museum: oude gevangenis Tongeren
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
- Andere: opdracht: projectdag
B. Omschrijving