Nederlands deel 4 (2008-2009)

1 TAALVAARDIGHEID

 

- Vaardigheidsoefeningen, met name voor lezen en schrijven.

 

 

2 TAALBESCHOUWING

 

- Taalbeschouwelijke achtergronden van de vaardigheden.

 

- Zins- en woordleer: herhaling en verdieping.

 

- Zinsontleding: samengestelde zinnen.

 

 

3 LITERATUUR

 

- Jeugdliteratuur (poëzie, toneel, roman).

 

 

4 VAKDIDACTIEK

 

- Leerplan Nederlands B-stroom en beroepsonderwijs.

 

- Functionele didactiek van de behandelde leerinhouden en vaardigheden.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1  De student kan zijn/haar lessen afstemmen op de doelgroep (ook leerlingen van de B-stroom en het beroepsonderwijs).

2  De student kan de gepaste methodes en leermiddelen (inclusief ICT) selecteren voor de verschillende aspecten van het schoolvak Nederlands.

Inhoudelijk expert

1  TAALVAARDIGHEID

 1.1 De student kan zich vlot uit te drukken in de standaardtaal.

 1.2 De student kan zakelijke teksten schematiseren en samenvatten.

 1.3 De student kan bij het schrijven rekening houden met de leesbaarheid van teksten en de voorschriften van de argumentatieleer.

 1.4 De student kan bij het schrijven spelfouten vermijden.

 1.5. De student kan met het oog op de correctheid van taal en spelling informatiebronnen raadplegen.

 2  TAALBESCHOUWING

2.1 De student kan samengestelde zinnen ontleden en de woordsoorten benoemen.

2.2 De student kan tegenover zijn/haar eigen taalgebruik en dat van anderen een kritische houding aannemen.

3  LITERATUUR
3.1 De student kan poëzie, toneelvoorstellingen en jeugdboeken op een verantwoorde wijze analyseren en kritisch beoordelen.

3.2 De student kan de gelezen fictionele teksten situeren in de Nederlandse literatuur- en cultuurgeschiedenis.

4  VAKDIDACTIEK

4.1 De student kan de hoofdlijnen en de aanwijzingen van het leerplan Nederlands voor de B-stroom en het beroepsonderwijs weergeven en in zijn/haar lesvoorbereidingen verwerken.

4.2 De student kan schoolboeken Nederlands analyseren, vergelijken en beoordelen.

4.4 De student kan  kritisch omgaan met de informatie en aanpak in schoolboeken Nederlands.

 

 

4.5 De student kan vakdidactische publicaties raadplegen.

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

Cursus docent
Leerplan Nederlands 1ste graad ASO/TSO
Leerplan Nederlands 1ste jaar b en bvlj
Leerplan Nederlands 2de graad ASO/TSO
Taalboek Nederlands, W. Smets
Handboek spelling- leerboek, De Schryver ,J.
Poëzie ontdekken - gedichten in de klas , Van Coillie, J.
Met duizend blote ogen, Van Coillie, J.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk
  • aan de computer
  • peer assessment

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
80 Schriftelijk
100 Schriftelijk


20      
PE












Op vraag kan klassikaal extra informatie gegeven worden (monitoraat).
OA:
11269480
Code:
11269480
Vakcoördinator:
Rita Van Elsen
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands