Communicatievaardigheden (2008-2009)

opbouw en stijl van een zakelijke tekst - mondelinge presentaties - vergaderen - vorm van een zakelijk bericht - rapporteren - mediatheekintroductie

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

De student vindt zijn informatie op een effectieve en efficiënte wijze; De student evalueert op een kritische wijze het informatieproces en de gevonden informatie; De student ziet in dat er een informatiebehoefte is; De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten; De student beheert verzamelde en gecreëerde informatie; De student verwijst correct naar de gebruikte informatie; 

De student heeft een duidelijk beeld van de opdrachtomschrijving; De student schrijft heldere en duidelijke teksten zonder overbodige informatie; De student schrijft inhoudelijk correcte teksten; De student toetst de tekst af aan de opdrachtomschrijving; De student heeft oog voor vorm en opmaak; De student respecteert grammatica- en spellingsregels; 

De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar; De student maakt een volledig verslag: alle punten die op de vergadering besproken zijn staan erin; De student besteedt aandacht aan taalgebruik, spelling en lay-out; De student geeft de belangrijkste argumenten weer; De student geeft de besluiten en actiepunten duidelijk weer; De student maakt een objectief verslag; 

De student gaat na met welk doel de informatie wordt voorgesteld aan het publiek; De student geeft enkel relevante informatie en stelt deze gestructureerd voor; De student beheerst de inhoud; De student gebruikt gepaste visuele hulpmiddelen; De student ondersteunt de voorstelling met gepast non-verbaal gedrag (lichaamshouding, gebaren, oogcontact, tempo, articulatie, intonatie, …); De student past zijn/haar taalgebruik aan het publiek aan; De student houdt het publiek betrokken bij de presentatie.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC16 Een duurzame relatie met de opdrachtgever/klant onderhouden.
  • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
Toelichting:

Registreren en rapporteren volgens het systeem van het bedrijf (Stijlwijzer KHK)

Communicatievaardigheden

Demonstraties, presentaties geven

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Diploma secundair onderwijs Studenten bezitten de volgende competenties -Geen

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Baeckens R., Meukens P. (2003). Zakelijke Communicatie. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. KHKempen stijlwijzer: Richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken. (2007). Geel: Campinia Media.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

OA:
05210651
Code:
05210651
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands