2. Programmeren met Visual Basic for Applications in Microsoft Excel:
- Macro’s
- Herhaling controlestructuren
- Verkennen van het VBA-objectmodel voor Excel
- Besturingselementen manipuleren en integreren
- Probleemoplossend denken
3. Webontwikkeling met behulp van een softwarepakket
- Designmodus versus codemodus
- Cascading Style Sheets
- Inleiding tot en gebruik van DHTML
- HTML-tags uitdiepen, nieuwe tags integreren
- Websites beheren
- Integreren van bestaande javascripts
- Verkenning van de taal Javascript
- Eigen scripts ontwerpen en integreren in een webpagina
4. Infrastructuur van het vaklokaal informatica
- Klasopstelling en inrichting
- Multimedia-apparatuur
5. Evaluatie
- Mogelijke evaluatievormen voor informatica
- Formuleren van evaluatiecriteria en –doelstellingen.
- Evaluatietest opstellen, verbeteren en quoteren
6. Leerplannen
- Vergelijking tussen leerplannen informatica uit de verschillende onderwijsnetten
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
C03 Inhoudelijk expert.
C04 Organisator.
C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert
- De student kan complexe problemen zelfstandig analyseren, oplossingen bedenken, beschrijven en implementeren in een geïntegreerde toepassingsomgeving en in een ontwikkelingsomgeving voor websites.
- De student heeft inzicht in relatieconcepten van een database om meer complexe databasestructuren op te zetten.
- De student kan gestructureerde en doordachte websites ontwerpen met behulp van een softwarepakket voor website-ontwikkeling.
2. Organisator
- De student ontwikkelt en verfijnt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.
3. Onderzoeker
- De student onderzoekt de mogelijkheden die de opstelling van een informaticaklas biedt in functie van de optimalisatie van zijn lesorganisatie.
- De student onderzoekt mogelijke evaluatievormen, -criteria en –doelstellingen.
- De student onderzoekt en vergelijkt leerplannen.