Technisch-Technologische Opvoeding deel 1 (2008-2009)

De inhoud omvat volgende items:
  • technisch communiceren, technisch tekenen
  • overbrengingen
  • informatietechnologie - Sturingen
  • elektriciteit

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Als inhoudelijk expert en innovator werkt de student aan:

  • Een grondige beheersing van de te onderwijzen leerstof uit de eerste graad van het secundair onderwijs voor de a- en de b-klas: d.w.z. de studie van de verschillende kennisgebieden zowel binnen het klasgebeuren als in de werkelijkheid .
  • Een algemeen-technische basisvorming met belangstelling voor technische actualiteiten,de relatie milieu-techniek, technische realisaties en technische processen.
  • Het verwerven van inzicht in techniek en technologie en in het probleemoplossend en het technisch denken en handelen.
  • Het verwerven van voldoende technische vaardigheden en creativiteit, gericht op de didactische vormgeving van de te onderwijzen leerstof.
  • Staat de student open voor vernieuwingen op technisch vlak.
Als organisator leert de student:
  • Het beheren, technisch onderhouden en uitbouwen van de didactische infrastructuur voor het vak: vaklokaal, materialen en gereedschap, veiligheidsvoorzieningen.
  • Tekenvaardigheid, methodiek van praktisch werk met de leerlingen, zorg voor veiligheid en kwaliteit.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om te starten aan de opleiding tot leraar TO heb je zeker geen specifieke technische voorkennis nodig. Interesse voor techniek, verwondering voor technische realisaties en een zekere creativiteit in de verwerking van materialen en het uitwerken van didactisch materiaal zijn uiteraard een must.

A. Type

  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

  • Collegenotities van de studenten.
  • De handboeken die gebruikt worden in de oefenschool: Schakel 1.1, 1.2, 2.1, 2.2 (zie handboekenlijst).
  • Materiaal voor opdrachten en werkstukken wordt voorzien in overleg met de studenten .
  • Didactisch materiaal dat hoort bij de leerstof TO en een vakbibliotheek voor handboeken, naslagwerken, videomateriaal en didactische software zijn aanwezig in de hogeschool.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm
70 % Mondeling examen 70% Mondeling examen
30% Permanente evaluatie  30% Permanente evaluatie

OA:
11268530
Code:
11268530
Vakcoördinator:
Marjan Van de Moer
Semester:
1
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands