Leereenheid 1: Didactische werkvormen
Leereenheid 2: Differentiatie
Leereenheid 3: Evaluatie (procesgerichte visie - rapport - LVS - evaluatievormen)
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
de beginsituatie van de kinderen en de leerlingengroep achterhalen; doelstellingen kiezen en formuleren; Leerinhouden/leerervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod; Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen; Realiseren van een krachtige onderwijsleeromgeving; observatie/evaluatie voorbereiden; observeren/proces en product evalueren met het oog op bijsturing en differentiatie.
Als partner van ouders en verzorgers:
zich op de hoogte stellen van en discreet omgaan met gegevens over het kind; met ouders/verzorgers communiceren over hun kind in de school; in overleg met het team ouders/verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van ouders; met ouders/verzorgers in dialoog treden over opvoeding en onderwijs.
Voor alle professionele bachelors of masters geldt:
- het beheersen van de algemene competenties als denk- en redeneervaardigheid, het verwerven en verwerken van informatie, het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, creativiteit, het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken, het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken en een ingesteldheid tot levenslang leren.
- het beheersen van algemene beroepsgerichte competenties als teamgericht kunnen werken, oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën en het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- het beheersen van beroepsspecifieke competenties op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar is behaald voor die specifieke professionele bachelor- of masteropleiding die reeds voltooid werd
- Laevers, F., Ervaringsgericht werken in de basisschool. Leuven: CEGO. 2004
- Thijs, L. (2008). Pedagogisch-didactische vorming, Didactische werkvormen. Onuitgegeven cursus van de docent, KHKVorselaar.
- Thijs, L. (2008). Pedagogisch-didactische vorming, Differentiatie. Onuitgegeven cursus van de docent, KHKVorselaar.
- Thijs, L. (2008). Pedagogisch-didactische vorming, Evaluatie. Onuitgegeven cursus van de docent, KHKVorselaar.
Afhankelijk van de te realiseren doelen en de behandelde inhouden worden verschillende werkvormen gebruikt zoals: zelfstudie actieve hoorcolleges groepsgesprek oefeningen
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
|||
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
|
20% |
|
|
Permanente evaluatie |
20% |
Schriftelijk examen |
80% |
|
|
Schriftelijk examen |
80% |
|
|
|
|
|
|
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|
Permanente evaluatie: taak over leereenheid 3
Schriftelijk examen: over leereenheden 1, 2 en 3