Bewegingsopvoeding (2008-2009)

De student verwerft inzicht in de basisinhouden van bewegingsopvoeding in de basisschool, beheerst de bijhorende didactiek en beheerst een brede waaier van (muzische) bewegingsimpulsen, de student is overtuigd van het belang van bewegingsintegratie. De student demonstreert vaardigheid m.b.t. de onderdelen zwemmen en ropeskipping.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- de drie cursusonderdelen bewegingsopvoeding, zwemmen, en muzische vorming

- leerplan LO

C. Aanbevolen leermiddelen

Het is noodzakelijk aanvullend bronnenmateriaal te raadplegen.

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: microteaching

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • open boek
  • praktische proef
  • individuele taak
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De individuele taak omvat een verzameling aanleggen van minstens tien bewegingstussendoortjes, bruikbaar in de klas. Alsook het op papier uitwerken van een complex spel, volgens de voorwaarden vermeld in de cursus. De practische proef omvat twee zwemslagen correct beheersen (cf. toetsingsfiche) en een ritmische combinatie in het touw presenteren. Er kan deelgenomen worden aan een beginsituatietoets voor zwemmen.
OA:
11267661
Code:
11267661
Vakcoördinator:
Sabine De Bruycker
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands