- Algemene inleiding van databasesystemen - Aanmaak van tabellen en de eigenschappen ervan - Ontwerpen van queries - Vereenvoudigen van ingave van data d.m.v. formulieren en subformulieren - Aanmaak van rapporten - Uitwisselbaarheid met andere softwarepakketten - Koppeling van tabellen / types van relaties - Normalisatieregels van CODD / uitwerken van de structuur van databases - Programmeren in SQL (Select, Update, Delete, Union, Joins, Security, Indexes, Views, Stored procedures, ...) - Gebruik van VBA in MS Access
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektronische-ICT systemen.
- C09 Zelfstandig elektronische-ICT systemen installeren.
- C10 Zelfstandig elektronische-ICT systemen in bedrijf stellen.
- C11 Elektronische-ICT systemen operationeel houden.
Toelichting:
-De bachelor in elektronica-ICT kan de regels van CODD toepassen om zo tot een genormaliseerde database te komen
-De bachelor in elektronica-ICT kan tabellen, queries, formulieren en rapporten maken, uitvoeren en gebruiken zodat een willekeurige gebruiker met de database kan werken
-De bachelor in elektronica-ICT kan de meest voorkomende SQL-codes gebruiken en opstellen om op die manier de communicatie te regelen tussen een programmeertaal en een database
-De bachelor in elektronica-ICT kan een SQL Server database opstellen om ze achteraf te kunnen evalueren op gebied van gebruik, onderhoud, bottlenecks.
-De bachelor in elektronica-ICT kan de basisbeginselen van VBA toepassingen binnen een Access-database
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Diploma secundair onderwijs
Studenten bezitten de volgende competenties -Geen
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Roger Frans, 2007, Access 2007 1/3, Campinia Media, Geel
Kristof Nuyts, SQL, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.
Kristof Nuyts, VBA, Presentaties op Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- open boek
- permanente evaluatie
- aan de computer
B. Omschrijving