Muziek deel 2 (2008-2009)

Vakgerichte competentie zingen
- Je ontwikkelt je zangstem verder.
- Je leert een thematisch gekozen, gevarieerd en uitgebreid liedrepertoire samenstellen.
- Je leert creatief omgaan met een bestaand liedrepertoire.
- Je verwerkt de vaardigheid muzisch, creatief op eigen niveau : plezier beleven op eigen niveau is immers een noodzaak om het boeiend door te kunnen geven

Vakgerichte competentie spelen
- Een basisniveau heb je reeds ontwikkeld in de loop van het eerste jaar.
- Je past deze verworven vaardigheid verder toe in een creatief proces.

Vakgerichte competentie creativiteit
- Je leert creatief en expressief omgaan met alle aspecten van het muzikale domein.
- Je zet verdere stappen in het liedjes componeren door tekst en melodie aan te passen aan een bepaald thema, door te improviseren,…
- Je leert expressiviteit en creativiteit stimuleren bij kleuters tijdens het zingen, dansen, bespelen van instrumenten, muziek beluisteren, …

Vakgerichte competentie luisteren
- Je maakt kennis met een luistervoorbeelden uit de muziekgeschiedenis.
- Je leert de didactische principes rond muziek beluisteren in de kleuterklas.

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

Kritisch reflecteren

- de student kan kritisch kijken naar praktijkvoorbeelden van zingen met kleuters en een eigen mening verwoorden aangaande het belang van de integratie van muziek in het kleuteronderwijs. - de student heeft een ingesteldheid tot levenslang leren hebben : hij ziet in dat de vaardigheden spelen en zingen moeten onderhouden worden om voor de nodige kwalitiet te zorgen en steeds kunnen blijven evolueren.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- de student kan de juiste liederen selecteren bij een bepaalde kleuterleeftijd, belangsstellingscentrum, ... en deze gerbuiken van de muzikale ontwikkeling van kleuters

- de student kan instrumenten integreren bij het ondersteunen van de muzikale ontwikkeling van kleuters

 

Inhoudelijk expert

- de student kan een toon juist overnemen en zuiver zingen met een juist stemgebruik met de nodige aandacht voor articulatie, ademhaling en expressie.

- de student kan een uitgebreid liedrepertoire zingen en spelen

- de student kan creatief omgaan met bestaande liederen

- de student kan zelf goede liederen selecteren en zijn keuze motiveren

- de student kan een lied aanleren

 

Organisator

- de student kan heel wat verschillende soorten muziekactiviteiten uitdenken met de nodige aandiacht voor organisatie

- de student kan muziek integreren in het dag- en weekverloop

 

Innovator-onderzoeker

- de student kan nieuwe en reeds bestaande liedbundels als informatiebron gebruiken

- de student kan zelf liedjes componeren

 

Cultuurparticipant

- de student in kan het bestaande muziek- en cultuuraanbod de juiste keuze maken en deze op een verantwoorde manier in de kleuterklas brengen

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Studiemateriaal ontwikkeld door de docent :

- Rymen, K. (2006). Liedboek. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar

- Rymen, K. (2007). Moduleboek muzikale vaardigheid. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar

- Website : http://www.liedboek.be - Rymen, K. (2007). Doepakket blokfluit. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar

- Rymen, K. (2007). Stemvorming. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar

- Rymen, K. (2007). Het kleuterlied. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar

- Rymen, K. (2007). Muzikale opvoeding in het kleuteronderwijs. Onuitgegeven nota's bij de opleiding Bachelor in het Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • praktische proef
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
vorm % vorm % vorm
80 Praktisch examen 80 Praktisch examen
20 Permanente evaluatie 20 Permanente evaluatie
     100    100  

 

 

De gedifferiëntieerde leerroute wordt verder uitgestippeld. De student is vrij alle contacturen, monitoraten en coachingsmomenten te volgen.
OA:
11260732
Code:
11260732
Vakcoördinator:
Kathleen Rymen
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands