Regeltechniek (2008-2009)

-Inleiding: historiek en algemene begrippen

-Grondbegrippen in verband met regeltechniek

-Regeltechnische studie van processen: - nulde, eerste, tweede orde processen - derde en hogere orde processen - dode tijd - integrator en differentiator

-Regelaar: - aan-uit-regelaar - drie standen regelaar - P, PI, PD, PID-regelaars: begrippen, offset, integratietijd, differentiatietijd - pneumatische, hydraulische, elektrische en digitale uitvoeringen van regelaars

- Corrigerende organen: - algemene begrippen - regelkleppen: uitvoeringsvormen, Kv-factor, inherente en bedrijfskarakteristieken, materiaalkeuze, -geluid, klepstandstellers

-Regelkringen: - evaluatie- en optimaliseringscriteria - P-regelaar in regelkring: begrip offset - praktische instelregels - regelstrategieën: vaste waarde regeling, verhoudingsregeling, kaskaderegeling

- Proces- en instrumentatieschema's.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

-      De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren)

-      De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

-      De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)

-      De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektrotechnische systemen.
  • C02 Elektrotechnische systemen testen.
  • C03 Elektrotechnische systemen beproeven.
  • C04 Technische dossiers samenstellen.
  • C05 De technische aspecten van een productieproces controleren.
  • C06 De technische aspecten van een productieproces afregelen.
  • C07 De technische aspecten van een productieproces configureren.
  • C08 Zelfstandig de technische aspecten van een productieproces opvolgen.
  • C09 Zelfstandig elektrotechnische systemen installeren.
  • C11 Elektrotechnische systemen operationeel houden.
  • C12 Onderhoudsproblemen in elektrotechnische systemen opvolgen.
  • C13 Onderhoudsproblemen in elektrotechnische systemen oplossen.
Toelichting:

-De student kan het begrip terugkoppeling uitleggen/afleiden/verklaren met een voorbeeld.

-De student kan processen identificeren aan de hand van een stapresponsie -De bachelor in elektrotechniek kan de definities van de aan/uit; PID-regelaar uitleggen en toepassen.

-De student kan uitvoeringsvormen van regelaars uitleggen en principieel tekenen.

-De student kan de behandelde aspecten van een regelklep uitleggen

-De student kan de keuze en de berekening van een regelklep maken en beoordelen

-De student kan practische instelregels voor regelkringen toepassen

-De student  kan P&ID-schema's uitleggen en tekenen

-De student kan optimalisatiecriteria voor afregelingen uitleggen en toepassen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basiskennis mechanica,elektriciteit, wiskunde.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Praktische regeltechniek, K. Devocht Regelkleppen, K. Devocht

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
05210298
Code:
05210298
Vakcoördinator:
Kris Devocht
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands