De student verwerft inzicht in de basiselementen en betekenissen van christelijke geloof. Om deze betekenissen te kaderen wordt de nodige historische en filosofische achtergrondbagage aangeboden. De vraag naar religie, zingeving en levensbeschouwing wordt gelinkt aan de actuele postmoderne en geseculariseerde context.
Actuele levensbeschouwelijke thema's zullen geïnterpreteerd en geanalyseerd worden met het oog op een genuanceerde en 'open' beeldvorming omtrent religie, zingeving en levensbeschouwing.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
C 2.3 door attitudevorming individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden
C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
C 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
C 10.1 sociaal politiek domein
C 10.2 sociaal-economisch domein
C 10.3 levensbeschouwelijk domein
C 10.4 cultureel-esthetisch domein
C 10.5 cultureel-wetenschappelijk domein
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student dient een levensbeschouwelijk vak gevolgd te hebben in het secundair onderwijs.
A. Type
- cursus
- Andere: eigen nota's
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- De Meyere, J. (2008). Religie, zingeving en levensbeschouwing. Onuitgegeven cursus, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- De Meyere, J. (2008). Selectie van levensbeschouwelijke teksten. Onuitgegeven reader, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- discussieseminarie
- begeleide zelfstudie
- hoorcollege
- groepswerk
B. Omschrijving
Naast de hoorcollege's krijgt de student groepswerk rond levensbeschouwelijke themata. De begeleide zelfstudie bestaat uit het zelfstandig verwerken van relevante artikelen en achtergrondinformatie. In het discussieseminarie worden levensbeschouwelijke visies samen besproken en gewogen.
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
80%
|
Schriftelijk
|
|
|
100 %
|
Schriftelijk
|
20 %
|
Permanente evaluatie
|
|
|
|
|
Voor RZL worden monitoraatsessies voorzien.