Bacteriën, schimmels, mossen, varens en korstmossen: systematiek, morfologie, voortplanting.
Zelfstandig uitgewerkte thema's van de tweede graad S.O.
Thema's natuurwetenschappen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Als inhoudelijke expert en onderzoeker ben je in staat om:
- de leerinhouden over bacteriën, schimmels, mossen, varens en korstmossen toe te passen in reële leersituaties;
- vernieuwende elementen aan te wenden;
- het eigen functioneren te bevragen en bij te sturen.
Als innovator/ organisator kan je:
- zelf excursies organiseren en nieuwe biotopen onderzoeken.
- experimenten steeds uitvoeren volgens de wetenschappelijke methode.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Asperges, M. e.a. (2002)
Planten & andere niet-dierlijke organismen.Van In, Wommelgem.
Bossier, M. e.a. (1986)
moderne dierkunde. Van In, Lier.
Dissectiegerief en loupe.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- Andere: presentatie voor medestudenten
B. Omschrijving
A. Types
- individuele taak
- peer assessment
- mondeling examen
- presentatie
B. Omschrijving
70% mondeling examen met schriftelijke voorbereiding;
30% presentatie (m.i.v. individuele taak en peerassessment).
Tweede zittijd
100% mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.