-- Schakelen van weerstanden
- Oefenen met de scoop
- De functiegenerator
- De uitgangsimpedantie van de generator
- De stelling van Thévenin
- Diodekarakteristieken
- Clipping
- Enkelzijdige gelijkrichting
- Dubbelzijdige gelijkrichting
- Stabilisatie met een zenerdiode
- Stabilistatie met een spanningsregelaar
- Belastingslijn van de transistor
- Polarisatieschema's
- De transistor als versterker
- Spanningverdubbeling
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- De bachelor in elektrotechniek kan de proeven voorbereiden waarbij hij de nodige informatie verzamelt en de nodige berekeningen maakt. Hij kan het op te lossen probleem zelfstandig definiëren en de verschillende oplossingsstappen gestructureerd weergeven.
- De bachelor in elektrotechniek kan verschillende elektronische componenten herkennen en benoemen. Hij kan elektronische componenten selecteren zodat hij een schakeling met de juiste componenten opbouwt. Hij kan de karakteristieken van de componenten opzoeken in de datasheets en verwoorden in een duidelijk begrijpbare taal.
- De bachelor in elektrotechniek kan elektronische schakelingen (weerstandsnetwerken, gelijkrichting, spanningsverdubbeling,...) op ordelijke wijze opbouwen waarbij hij de kleurencode respecteert. Hij kan de werking van de schakeling in een duidelijk gestructureerde taal uitleggen.
- De bachelor in elektrotechniek kan de universeelmeter, de oscilloscoop en de functiegenerator juist afstellen en gebruiken zodat hij de werking van een elektronische schakeling kan onderzoeken waarbij hij het bekomen resultaat kritisch reflecteert en de schakeling eventueel corrigeert. Hij kan het nut en het doel van de verschillende meettoestellen beschrijven in een duidelijk gestructureerde taal waarbij hij aantoont dat hij zelfstandig kan onderscheiden welk meettoestel bij welke meting gebruikt moet worden.
- De bachelor in elektrotechniek kan een verslag maken over de uitgevoerde proeven. Hij kan het probleem definiëren, de doorlopen stappen structureren, conclusies trekken en verbanden leggen. Hij kan eventuele problemen toelichten en uitleggen hoe hij deze heeft gecorrigeerd. Hij kan alles neerschrijven in een duidelijk begrijpbare taal waarbij hij aantoont dat hij de technische woordenschat beheerst.
- De bachelor in elektrotechniek kan elektronische schakelingen softwarematig simuleren waarbij hij de schakeling uitgebreid test, de bekomen resultaten kritisch reflecteert en eventueel corrigeert.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen
- Geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd
- Diploma secundair onderwijs
Studenten bezitten de volgende competenties
-Geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Eestermans Bart / Dielens Patrick / Kuypers Jan / Mertens Peter, 2005, elektronica 1 lab, Toledo, KHKempen.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving