databases pract-2 (2008-2009)

Database verdiepingen
  • SQL: Select, join, insert, update, delete
  • Database analyse en ontwerp

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
Vertrekkende van de eisen van de toekomstige databasegebruikers is men instaat zelfstandig tot een gestructureerde probleemvoorstelling te komen. Dit proces valt onder de noemer systeem ontwikkelling. In de database terminologie noemt men dit een conceptueel schema dat bijvoorbeeld in de vorm van een ER diagram kan weergegeven worden.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
Basiscompetenties:
  • Studenten kunnen een gegevensmodel opstellen.
  • Studenten kunnen MS-Access gebruiken om dit gegevensmodel in de praktijk om te zetten.
  • Studenten kunnen via MS-Access gegevens invoeren.
  • Studenten kunnen een gebruiksvriendelijke applicatie ontwikkelen die kan gebruikt worden door gebruikes met een beperkte kennis over databases
Extra competenties:
  • Studenten kunnen de verschillende aspecten gezien over alle lessen integreren in 1 toepassing, zowel voor lokaal gebruik met behulp van Microsoft Access als in de vorm van een online applicatie.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Algemene begrippen en handelingen in Microsoft Windows. Kennis van de basisbegrippen en beginselen van imperatieve programmeertalen is een pluspunt.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Powerpoint presentaties, voorbeelden, opgaven en oplossingen zijn beschikbaar op het elektronisch leerplatform.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • aan de computer
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

  • in de les
  • via e-mail
  • persoonlijk na afspraak
OA:
03200821
Code:
03200821
Vakcoördinator:
Tom Croonenborghs
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands