-De inhoud omvat volgende onderwerpen: - Voorstelling van de aarde: topografische kaart, luchtfotografie, toepassingen in het dagelijkse leven, opbouw facetkaarten, parate kaartkennis van Europa -
- Bodemkunde en geologie: basisbegrippen, mineralen en gesteenten
- Geomorfologie: reliëf en rivierwerking -
- Sociaal-economische thema's: basisbegrippen i.v.m. bevolking en bewoning, landbouw, industrie en toerisme uit de eigen leefruimte, België en Europa
- Opbouw van mentale kaarten en facetkaarten
De student beheerst de parate kaartkennis van Europa De student kan op een functionele manier met een aantal typen kaarten werken
De student kan gesteenten herkennen en determineren en een eenvoudig bodemonderzoek uitvoeren
De student kan verschillende reliëfvormen herkennen, beschrijven, benoemen en voorstellen De student kan de mentale kaarten en de facetkaarten van de eigen leefruimte, België en Europa opbouwen De student kan een aantal basisbegrippen i.v.m. bevolking, landbouw, industrie en toerisme hanteren
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. Er wordt van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren gevraagd.
Schriftelijk examen met mondeling gedeelte in juni: 60%
Individuele taak: 10%
Groepstaken: 30%
Derde examenperiode: zelfde verdeling als 2e semester, de groepstaken worden vervangen door individuele taken