Project 'werfinrichting' (2008-2009)

Het project is een verdieping op de werforganisatie van een omvangrijke werf en bestaat uit 4 deelopdrachten. Het projectteam volgt in de loop van het project 1 grote bouwwerf op.

- Deelopdracht 1: Kennismaking met het bouwproject en de verschillende bouwpartners, onder- en nevenaannemers.

- Deelopdracht 2: Inventaris, analyse en kritische reflectie op de bestaande werfinrichting

- Deelopdracht 3: Planning, kostprijs en verkoopprijs van een werfinrichting

- Deelodracht 4: Invloed van gewijzigde randvoorwaarden op de werfinrichting  

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven
Toelichting:

PB01: Denk- en redeneervaardigheid

- De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten,   deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren)  

- De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie    reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren) 

- De student kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren)

- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren) 

- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

- De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)

 

PB03: Kritsch reflecteren

- De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het

- De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria

- De student neboemt positieve en negatieve aspecten in het eigen functioneren

- De student overweegt alternatieve werkwijzen (voor- en nadelen) en neemt hierin een verantwoorde beslissing.

- De student formuleert leerpunten in het eigen functioneren, neemt deze op en evalueert ze

 

PB05: Leiding geven

PB05-1 - "Opstellen en opvolgen planning en taakverdeling

- De student  maakt een planning met concrete doelen en deadlines

- De student volgt de voortgang van het werk op

- De student zorgt ervoor dat ieders deeltaak op tijd klaar is

- De student zorgt voor het tijdig inleveren van de opdrachten

- De student stuurt de planning bij waar nodig

- De student zorgt voor een realistische taakverdeling en stuurt deze bij waar nodig

- De student bewaakt de gemaakte afspraken in de groep

PB05-2 - "Vergadering leiden"

- De student bereidt de vergadering tijdig voor

- De student maakt een agenda en bezorgt deze minimaal één dag voor de vergadering aan de anderen

- De student bewaakt de tijd en zorgt ervoor dat de geplande punten aan bod komen

- De student zorgt voor inbreng van alle deelnemers

- De student grijpt in als mensen door elkaar praten of als er wordt afgedwaald

- De student rondt elk agendapunt af, vat samen en benoemt de actiepunten

- De student geeft aan wie welke actie onderneemt en wanneer die actie moet afgerond zijn

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:

PB08.3 - "Actief luisteren"

- De student laat de ander uitspreken

- De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt

- De student laat in je non-verbale gedrag zien dat je luistert

- De student geeft anderen de ruimte om een mening of idee in te brengen

- De student toetst vaak of je goed begrijpt wat de ander zegt

- De student geeft een goede (inhoudelijke) samenvatting van wat is gezegd

- De student vraagt verduidelijking als je de ander niet goed begrijpt

- De student vraagt door op gegeven informatie

- De student verwoordt de onderliggende gevoelens van de ander die meespelen bij wat hij zegt

- De student komt terug op wat eerder door anderen is gezegd

PB08.4 - "Feedback geven"

- De student beschrijft concreet gedrag

- De student geeft aan hoe je dat gedrag hebt ervaren

- De student verwoordt je gevoelens bij dat gedrag

- De student deelt zowel negatieve als positieve punten mee

- De student geeft suggesties ter verbetering

- De student geeft feedback op het gepaste moment

- De student vraagt een reactie van je gesprekspartners

- De student spreekt gesprekspartners aan op hun gedrag en niet op hun persoon

PB08.5 - "Feedback ontvangen"

- De student  luistert naar wat de gesprekspartner te zeggen heeft

- De student vraagt naar zoveel mogelijk informatie

- De student vraagt na bij anderen of zij je gedrag op dezelfde wijze waarnemen, begrijpen en ervaren

- De student toont op een eerlijke manier aan je gesprekspartner hoe de feedback bij je aankomt

- De student geeft aan wat je met de feedback gaat aanvangen

- De student wuift complimenten niet zomaar weg

- De student bedankt de feedbackgever

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC4 De bachelor in de bouw bereidt de uitvoering technisch voor.
  • BC6 De bachelor in de bouw bereidt de uitvoering op de werf technisch, uitvoeringstechnisch en logistiek voor.
  • BC7 De bachelor in de bouw neemt de dagelijkse, operationele leiding en organisatie van de bouwplaats waar.
  • BC8 De bachelor in de bouw beheert het bouwproject procesmatig.
Toelichting:

BC4.1 - "De student detecteert tijdens een terreinverkenning mogelijke problemen voor de inrichting van de werf"

BC4.2 - "De student stelt een gedetailleerd werfinrichtingsplan op"

BC4.8 - "De student past veiligheidsprocedures bij de voorbereiding van de werf correct toe."

BC4.10 - "De student formuleert de veiligheidsrisico's bij de keuze van een uitvoeringsmethode"

BC4.11 - "De student neemt voorzorgen om de veiligheidsrisico's op de werf te verminderen"

 

BC6.3 - "De student organiseert de werfinrichting, met o.a. aandacht voor toegankelijkheid, plaatsing kranen en materiaal, nutsvoorzieningen, afwatering"

 

BC7.8 - "De student instrueert veiligheidsmaatregelen via een toolboxmeeting"

BC7.9 - "De student leeft de reglementering m.b.t. de veiligheid en de individuele en collectieve hygiëne na"

    

BC8.5 - "De student registreert de gegevens over de voortgang der werken en verwerkt ze"

BC8.9 - "De student maakt, bij afwijking van de vooropgestelde hoeveelheden of specificaties, een  gedetailleerde verrekening op"

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: Presentaties van de workshops

B. Verplichte leermiddelen

- Studentenhandleiding projectonderwijs 2008-2009

- Projectboek van het thema "de werfinrichting"  2008-2009

- Stijlwijzer KHK

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken
  • Andere: workshops

B. Omschrijving

De student werkt in een projectteam van 4 à 6 studenten aan de opdrachten van het project. Het team volgt gedurende de looptijd van het project een reële grote werf op. De student baseert zich voor de uitwerking van deze opdrachten op de realiteit van de bouwwerven en op de ondersteunende informatie van de workshops.

 

Volgende workshops worden georganiseerd:

- Kritisch reflecteren (2 workshops)

- Leiding geven (1 workshop)

- Trajectbegeleiding (1workshops)

- Projectplanning (1 workshops)

- Teamgericht werken (2 workshops)

- Werforganisatie (5 workshops)

A. Types

  • permanente evaluatie
  • projectwerk
  • peer assessment

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit 3 luiken:

- de productevaluatie van het project

- de procesevaluatie van de groepswerking. Het evaluatietype is co-assessment

- de individuele inbreng in het project. Het evaluatietype is peer-assessment

Elk projectteam wordt begeleid door een vaste coach. De coach woont tweewekelijks de teamvergaderingen bij. De coach ondersteunt, structureert, motiveert en inspireert het team. Hij/zij heeft oog  voor zowel het bereiken van het projectresultaat als van het groepsproces.
OA:
05214780
Code:
05214780
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands