Afstudeerproject (2008-2009)

Het onderwerp dient rechstreeks in verband te staan met de onderwijsrealiteit. Het kan zowel gekoppeld zijn aan een van de onderwijsvakken als aan meer pedagogische, vakoverschrijdende onderwerpen. Belangrijk criterium bij de keuze is de onderwijsactualiteit en de onderwijsvernieuwing. De student ontwikkelt materiaal dat bruikbaar is in de onderwijspraktijk of is eerder onderzoeksmatig bezig met een onderwerp van onderwijsvernieuwing. Het materiaal dat ontworpen wordt of het onderzoek dat uitgevoerd wordt, is bij voorkeur gelinkt aan de langdurige stage. Een belangrijk aspect van het afstudeerproject is de persoonlijke reflectie van de student op het onderwijsgebeuren. De student bewijst dat hij goed weet waarmee hij bezig is en kan zijn keuzes motiveren.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft een vakinhoudelijke en vakdidactische basis verworven, evenals een algemeen didactische en pedagogische basis.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Door de student zelf te bepalen in functie van het gekozen onderwerp en in samenspraak met de promotor. Leidraad afstudeerproject Baso KHKempen Stijlwijzer

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

Afhankelijk van het onderzoeksthema horen interviews, enquêtes, contacten met deskundigen, veldonderzoek ... tot de mogelijkheden. Hoe dan ook staan zelfstandig werk en zelfstudie centraal.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

De evaluatie gebeurt aan de hand van criteria die geformuleerd staan in de leidraad voor het afstudeerproject. Iedere student krijgt schriftelijke feedback. De student kiest een promotor uit de groep van lectoren die les geven in de opleiding. Na instemming van een promotor, begeleidt deze het persoonlijk werktraject van de student. Indien van toepassing, gebeurt dit in overleg met het werkveld en/of school van de langdurige stage. De student neemt zelf initiatief om de promotor te informeren over de vorderingen van het eindwerk
OA:
11261530
Code:
11261530
Vakcoördinator:
Kaatje Nevelsteen
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands