Frans (2008-2009)

Verdere studie van grammatica en woordenschat Cultuur : de francophonie, het schoolsysteem Didactiek : vaardighedenonderwijs, evaluatie.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert - Studenten kunnen de basiswoordenschat deel 3 actief gebruiken. - Ze kunnen in zelfstandige activiteiten hun woordenschat uitbreiden. - Ze beheersen de 4 vaardigheden in complexe taalsituaties: b.v. schrijven met verschillende schrijfdoelen, multimediapresentaties voorbrengen. - Ze kunnen in zelfstandige activiteiten werken aan hun taalvaardigheid. Als begeleider van leerprocessen -zie eerste en tweede jaar - Ze kunnen efficiënte evaluatiemodellen opstellen - Ze kunnen na stageperiodes hun optreden evalueren en remediëren. - Ze zijn bereid om creatief en kritisch met werkvormen en leermiddelen om te gaan. - Ze kunnen jaarplannen bespreken en opstellen. Als cultuurparticipant Studenten zijn bereid zelfstandig artikels te lezen over in de les aangesneden onderwerpen. Als innovator - Ze kunnen ICT-leermiddelen integreren in hun lesvoorbereidingen en presentaties. - Ze kunnen nieuwe werkvormen verkennen en toepassen. Als organisator Ze kunnen meer complexe werkvormen efficiënt organiseren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: - Onderwijsvak Frans 2 Baso Studenten bezitten de volgende competenties: - cfr. competenties Frans 2 ilso

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

-Boogers, Frank, Grammaire 2, onuitgegeven cursus -Boogers, Frank, Méthodologie 2, onuitgegeven cursus -De Spiegeleer, Grammaire 2000, Plantyn -De Spiegeleer, Exercices 2000, Plantyn -De Spiegeleer, Vocabulaire 2000, Plantyn -Desmet, Vocabulaire 2000: Exercices (tome B), Plantyn

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

-voor de meeste onderdelen/onderwerpen is de werkvorm fundamenteel deze: studenten bereiden thuis een onderwerp (grammatica, actualiteit, literatuur, didactiek ...) voor door de cursus te lezen, de vragen te beantwoorden, enz. Tijdens het daaropvolgende lesuur kunnen vragen gesteld worden over de theorie en worden hetzij klassikaal, hetzij in kleine groepjes onder supervisie van de leerkracht oefeningen gemaakt (grammatica) of worden de vragen over de teksten behandeld (OLG, groepsdiscussie of individuele presentatie voor de leerkracht), of wordt een groepswerk georganiseerd m.b.t. een aspect van de didactiek (gebruik handboeken of leerplannen) -voor sommige onderwerpen van de grammatica en de didactiek wordt de methode BZL gehanteerd -woordenschat: leerkracht geeft aan welke moeilijkheden bepaalde woorden stellen m.b.t. de uitspraak, de schrijfwijze, de constructie of de specifieke betekenis. Daarna worden een aantal oefeningen klassikaal gemaakt.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

-schriftelijk examen voor grammatica, woordenschat, lees- , schrijf- en luistervaardigheid -mondeling examen voor literatuur, cultuur en didactiek -P.E. voor de boekbesprekingen Constante feedback op mondelinge taalvaardigheid bij kleine presentaties.
OA:
10254420
Code:
10254420
Vakcoördinator:
Frank Boogers
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Frans