Tijdens het Project 'Bos' exploreert de student het bos veelzijdig en zorgt hij voor een muzische verwerking naar kleuters toe tijdens een driedaags verblijf in de Hoge Rielen in Kasterlee.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
05. Leiding geven
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
De student bereidt zich inhoudelijk voor op het bosproject door achtergrondinfo over het bos op te zoeken en door op zoek te gaan in geschikte bronnen naar ideeën voor activiteiten in het bos met kleuters.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
08. Teamgericht kunnen werken
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
In het bos gebruiken de studenten hun technische vaardigheden om in groep een kampplaats te construeren , waar zij kleuters kunnen ontvangen. De studenten nemen, eveneens in groep, hun aandeel op in het organiseren van het verblijf in de Hoge Rielen.
C. Beroepsspecifieke competenties
C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
C02 Opvoeder.
C03 Inhoudelijk expert.
C04 Organisator.
C08 Partner van externen.
C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
In de Hoge Rielen werken de studenten voor de kleuters in groep activiteiten uit , die gericht zijn op een speelse exploratie van het bos, op bosspel, en op muzisch werken met natuurmateriaal.
Tijdens de lange stage participeert de student aan een uitstap met kleuters in zijn stageschool, met het oog op observatie van organisatorische aspecten.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Kennis, vaardigheden en attitudes van 1 en 2 BAKO, vooral van de leergebieden wereldoriëntatie, bewegingsopvoeding, beeldende opvoeding, zoals die aan bod kwamen in de verschillende modules.
Leermiddelen
A. Type
handboek
cursus
B. Verplichte leermiddelen
- Handboek : Eisenreich, W., Handel, A., & Zimmer, U. (1989).
Dieren en planten gids voor onderweg.Baarle: Tirion Uitgevers. (of andere natuurgids)
- Studiewijzer
- Cursussen :
Lodeweyckx, E;, (2008). Onuitgegeven cursus 'bosspel' voor het 3de jaar Bachelor Kleuteronderwijs, KHK, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Bie, L. , (2008). Onuitgegeven cursus ' natuurexploratie met kleuters' voor het 3de jaar Bachelor Kleuteronderwijs, KHK, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
groepswerk
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
paper/werkstuk
projectwerk
peer assessment
B. Omschrijving
100% Permanente evaluatie
Begeleiding
De begeleiding gebeurt door een team van de docenten WO, BO en BV.