Labo organische chemie (2008-2009)

De cursus omvat een introductie in good practice: hoe veilig omgaan met organische chemicaliën, met het glaswerk, hoe opstellingen opbouwen. Verder worden de verschillende scheidings-, zuiverings- en karakterisatietechnieken besproken en toegepast. Het praktisch werk omvat zowel isolatie van verbindingen uit een natuurproduct, als de synthese van organische verbindingen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
  • C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
  • C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
  • C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
  • C07 De chemist is in staat om reactieschema's en bijhorende reactiemechanismen voor een (deel)syntheseproces uit te schrijven, de synthese uit te voeren en te optimaliseren om producten aan te maken met de vereiste specificaties.
Toelichting:
De student moet op een veilige manier kunnen omgaan met organische verbindingen en moet een aantal basisopstellingen correct weten op te bouwen. De student kan op adequate wijze apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn. De student moet begrijpen waarom een bepaalde scheidings- of zuiveringstechniek wordt toegepast en moet deze correct kunnen uitvoeren. De student moet in staat zijn zelfstandig literatuurbronnen te raadplegen in verband met het terugvinden van de toegepaste principes. De student moet leren oog te hebben voor wijzigingen die plaatsgrijpen in de reactiekolf en dit kunnen relateren naar de werkwijze . De student moet bij het uitvoeren van de werkwijze steeds de link kunnen leggen naar de theorie, de achterliggende principes. De student kan op doordachte wijze en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Praktische vaardigheden en inzichten uit eerstejaarslabo Chemie. Theoretische kennis Organische Chemie Deel 1.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Een uitgebreide reeks theoretische en praktijkhandboeken aanwezig in de labo-omgeving. Internetbronnen. Journal of Chemical Education via internet-index.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De evaluatie gebeurt enkel via permanente evaluatie. Deze permanente evaluatie omvat de evaluatie naar attituden, technische vaardigheden, cognitieve vaardigheden en rapportering. - Attituden: veiligheid, orde en netheid, initiatief en inzet, samenwerking, organisatie en efficiëntie. 10% van de punten staan hierop. - Technische vaardigheden: basishandelingen in een organisch labo, gebruik apparatuur, rendement en zuiverheid van het eindproduct. Deze beoordeling telt voor 35% van de punten. - Cognitieven vaardigheden: het opzoeken en begrijpen van de bereiding De beoordeling telt voor 35%. - Rapportering: het laboschrift. Deze beoordeling telt voor 20%. Een getailleerd overzicht van de punten waarop je zult beoordeeld worden vind je terug in het evaluatierooster. Dit evaluatierooster zal op een tussentijdse evaluatie met jou besproken worden. Studenten die in de tweede examenperiode (juni) de credit voor labo organische chemie niet behaalden (score<10/20) kunnen via een herkansing in de derde examenperiode (september) hun punten iets ophalen. Deze herkansing telt voor 30% mee, de PB gedurende het voorbije jaar telt nog voor 70% mee in het eindresultaat. De aanwezigheid tijdens de labozittingen is verplicht. Afwezigheden moeten gewettigd worden. Bij een ongewettigde afwezigheid wordt voor die sessie 0 gekwoteerd.
OA:
06020210
Code:
06020210
Vakcoördinator:
Marc Thijs
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands