PAV Remediƫren/leerproces - wiskunde (2008-2009)

- de mogelijkheden van leerlingvolgsystemen
- peilproeven van de overheid
- inventaris van te bereiken eindtermen op basis van leerlingvolgsystemen en het leerplan voor
  het basisonderwijs
- leerlijnen gedifferentieerd naar niveau en abstractie
- volgende onderwerpen komen verder in de mate van het mogelijke aan bod: meten en metend
  rekenen, rekenproblemen en rekenvraagstukken als toepassingsgebied van het optellen en
  aftrekken, gemiddelde, grafieken, tabellen en diagrammen, statistische geletterdheid, cijferen,
  meetkunde
- eventueel: een leergang ontwerpen i.f.v. een praktijkvak
- eventueel komt ook iets rond dyscalculie aan bod

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De student kan:
- een foutenanalyse maken bij leerprocessen op het gebied van cijferen, meten en metend
   rekenen, hoofd- en schattend rekenen, breuken en kommagetallen, percenten en verhoudingen
- aangepaste remediëring voorzien om leerlingen verder te brengen op het vlak van rekenen

3. Inhoudelijk expert

De student kan:
- leerlijnen in functie van de individueel vastgestelde behoeften op het vlak van gecijferdheid
  ontwikkelen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student beschikt over een goede basiskennis wiskunde, hij/zij kan de wiskunde van de basisschool vlot en inzichtelijk toepassen.

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- onuitgegeven cursus van de docent, 2008-2009
- eigen nota's van de lessen
- eventuele bijlagen die op Toledo verschijnen

C. Aanbevolen leermiddelen

- de leerplannen PAV, het leerplan wiskunde voor 1B en BVL (zie website VVKSO)
- handboeken voor PAV (zie OWP)
- Verschaffel, L., De Corte, E., (red.). Stoho: naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek
   voor de basisschool en de basiseducatie, Leuven, ACCO, 1995

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden worden verschillende werkvormen gebruikt. Daarnaast bereiden de studenten sommige onderdelen van de cursus voor die tijdens de contactijd verder besproken worden. Sommige delen van de leerstof worden zelfstandig verwerkt. De studenten presenteren de resultaten van hun taak aan de rest van de klas.

A. Types

  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

De resultaten en bevindingen van de taken worden eventueel aan de rest van de klas gepresenteerd.

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 

 

 50%

schriftelijk 

 50%

schriftelijk 

 

 

 50%

permanente evaluatie 

 50%

permanente evaluatie of taak 

 

 

 

 

 

 

100%

 

100%

 

100%

 


- coaching en monitoraten
- een bundel met oefeningen staat ter beschikking op Toledo om basiskennis wiskunde bij te
   spijkeren.
OA:
11269501
Code:
11269501
Vakcoördinator:
Ilse De Boeck
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands