Denk en redeneervermogen
· De student kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij de concrete situaties.
Informatie verwerven en verwerken
· De student kan bewegingssspelen opzoeken en selecteren volgens ontwikkelingsniveau
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan de beginsituatie van de kinderen en de groep achterhalen op het vak van motorische ontwikkeling.
- De student kan de doelstellingen kiezen en formuleren op het vlak van bewegingsvaardigheden.
- De student kan de leerinhouden en –ervaringen van de motorische ontwikkeling selecteren aangepast aan het ontwikkelingsniveau van de kleuter.
- De student kan de leerinhouden en –ervaringen van motorische ontwikkeling structureren en vertalen in een gepast bewegingsonderwijsaanbod
- De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen hanteren in zijn bewegingsaanbod.
- De student kan Individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen in functie van de bewegingsles.
- De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor het ontwikkelen van de motorische ontwikkeling op tempo van elk kind en de juiste impulsen geven.
Opvoeder
- De student kan het fysiek en geestelijk welzijn bevorderen.
- De student kan tijdens bewegingsactiviteiten het zelfbeeld en het individuele welbevinden van kinderen bevorderen via positieve feedback en gepaste impulsen.
- De student kan tijdens bewegingsactiviteiten aandacht besteden aan elementaire sociale vaardigheden zoals rekening houden met anderen, afspraken naleven, spelregels respecteren zorg dragen voor materiaal.
Inhoudelijk expert
- De student kan de basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen opvolgen over inhouden en vaardigheden van motorische ontwikkeling, dit op leergebied van bewegingsspelen zonder en met materiaal.
- De student kan de verworven kennis en vaardigheden zinvol toepassen in activiteiten van bewegingsopvoeding.
Organisator
- De student kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen. De student kan stimulerende en veilige bewegingsspelen en -situaties opbouwen.
Innovator-onderzoeker
- De student kan zijn eigen functioneren in vraag kunnen stellen en bijsturen. De student kan gegeven bewegingsactiviteiten kritisch bevragen wat betreft inhoud, begeleiding, leereffect.
CURSUSMATERIAAL
Studiewijzer: Motorische ontwikkeling
Lodeweyckx, E.. (2008) Motorische ontwikkeling . Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Berrtrands, E.& Florquin, V,(2003), Speelkriebels voor kleuters; een ontwikkelingsgerichte kijk op bewegingsspelen, Leuven, Acco.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
|||
Vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
Permanente evaluatie |
20 |
|
|
Schriftelijk examen |
|
Schriftelijk examen |
80 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|
Begeleiding : 2 u coaching |