De inhoud omvat de volgende onderwerpen :
- ontremmende beeld en mediaopdrachten die spontaneïteit stimuleren
- verbeeldingsoefeningen
- basistechnieken, materiaalstudie.
- in de opdrachten op eigen niveau worden linken naar de kleuterklaspraktijk gelegd
- kritisch leren kijken naar hedendaagse kunst en nieuwe media producten
- de taal van het domein beeld en nieuwe media leren kennen en toepassen.
Kritisch reflecteren
- de student kan (bewegende) beelden kritisch bekijken, analyseren en beoordelen.
- de student kan inspiratie uit de kunst op een persoonlijke manier vormgeven in een beeldend of multimediaal werkstuk.
Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- de student kan creatief en expressief omgaan met de beeldaspecten/bouwstenen binnen beeld en media.
Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen
- de student kan geschikt materiaal selecteren om de creativiteit en de expressiviteit van kls te stimuleren.
- de student kan de muzische ontwikkeling (creativiteit en expressiviteit) van kls stimuleren.
Inhoudelijk expert
- de student kan beeldaspecten (vorm, compositie, kleur, ...) en de bouwstenen van media (licht, montage, beeldbewerking, geluid,...) benoemen en inzetten in een werkstuk.
- de student kan impressies vormgeven dmv beeldende middelen (vaardigheden, materialen en technieken).
Organisator
- de student kan veilig en correct omgaan met divers materiaal.
Cultuurparticipant
- de student kan kritisch en bewust kijken naar een rijk aanbod van (hedendaagse) cultuur.
Geen voorkennis vereist.
Leermiddelen : - Decock, E (2008). Beeldende vorming. Onuitgegeven cursus bij het eerste jaar Bachelor in onderwijs : kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Occasioneel : informatie langs actueel kunstaanbod en kunsttijdschriften.
De oefenpractica bestaan voornamelijk uit het werken aan stapsgewijs opgebouwde opdrachten, gecombineerd met hoorcollege over achtergrondkennis. Het zelfstandig werk bouwt verder op de oefenpractica: het verder inoefenen van vaardigheden, het bekijken en verwerken van interessant beeldmateriaal.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
80 | PE | Taak | |||
20 | WERKSTUK | 100 |