In de onderwijsactiviteit godsdienst algemeen maakt de student kennis met de kernthema's van de christelijke godsdienst: schepping als gave en opgave, de radicale verantwoordelijkheid voor de ander, vergeving, de mens als beeld van God.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
C 1.1 beginsituatie achterhalen
C 1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
C 1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren
C 1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
C 1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
C 1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de
heterogeniteit van de leergroep
C 1.12 omgaan met de diversiteit van de groep
C 2.4 actuele maatsch.ontw. hanteren in ped. context
C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente
ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
C 3.2 kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden
C 4.4 stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met
de veiligheid van de leerlingen
C 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
C 5.2 kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek
C 10.1 sociaal politiek domein
C 10.2 sociaal-economisch domein
C 10.3 levensbeschouwelijk domein
C 10.4 cultureel-esthetisch domein
C 10.5 cultureel-wetenschappelijk domein
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
De Meyere, J. (2008), Kernthema's uit de christelijke godsdienst (onuitgegeven tekstbundel). Vorselaar: Katholieke Hogeschool Kempen, departement lerarenopleiding.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
De student verwerft zelfstandig de benodigde achtergrondkennis voor het vak r.-k. godsdienst aan de hand van geselecteerde teksten.
A. Types
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
100%
|
mondeling
|
|
|
100% |
mondeling |
De begeleiding bij de zelfstudie is vraaggestuurd.