Fysische revalidatie praktijk (2008-2009)

Fysische Revalidatie: dit jaar leer je de theorie en praktijk van de cognitieve revalidatie kennen. We bespreken ook een aantal casussen in functie van het thema 'hoe organiseer ik een dienst ergotherapie' in diverse werkomgevingen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
  • C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
  • C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
Basiscompetenties: - De studenten hebben inzicht in de behandelde ziektebeelden en kunnen deze inzichten gebruiken bij het opstellen van een volledig behandelplan. - De studenten hebben inzicht in een aantal courante behandelprincipes en -methoden en kunnen deze inzichten gebruiken bij het opstellen van een volledig behandelplan. - De studenten zijn in staat om nuttige informatie m.b.t. meer complexe thema's uit het vakgebied op te zoeken, te beoordelen en te synthetiseren. Ze kunnen deze informatie zinvol aanwenden bij het opstellen van een behandelplan. - De studenten kunnen een goed onderbouwde visie formuleren omtrent de doelstellingen van een dienst ergotherapie op een bepaalde afdeling. Ze kunnen die visie ook vertalen naar een praktische werking.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

de leerstof uit de vorige twee studiejaren

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

B. Op de Beeck, 2004, Neurorevalidatie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 123 p. A. Vanzeir, 2002, Niet gepubliceerde cursus, Geel Geenen Koen, 2004, Ergonomie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 68p.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
06022481
Code:
06022481
Vakcoördinator:
Bie Op de Beeck
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands