BAKOV 1 richt zich tot houders van het diploma bachelor in onderwijs (lager onderwijs, secundair onderwijs). Deze module zorgt voor een heroriëntering specifiek naar het kleuteronderwijs.
In het eerste luik van deze module komen de basisbeginselen van de didactiek van het kleuteronderwijs aan bod. We zoomen in op de principes van het ervaringsgericht kleuteronderwijs.
In het tweede luik verwerft de student een basis om de 3 ontwikkelingsdomeinen van de kleuter gericht te observeren en te stimuleren: de psychosociale, de sensomotorische en de cognitieve ontwikkeling.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties