Religie, zingeving en levensbeschouwing (2007-2008)

Een leerkracht doet heel wat meer dan alleen kennis en vaardigheden bijbrengen. Door de manier waarop hij/zij met leerlingen omgaat bijvoorbeeld, of met de accenten die hij/zij legt bij de keuze van lesonderwerpen, leeft de leerkracht bepaalde waarden voor. In het derde jaar gaat in het vak RZL de aandacht naar de waardeoverdracht op school. Een focus valt hierbij op de katholieke school en haar opdrachtverklaring. Binnen dat zelfde kader gaat de student ook concreet in op een aantal methodieken om op school rond de problematiek van (kans-) armoede hier en in de Derde Wereld te werken en maakt kennis met enkele organisaties die actief zijn op deze domeinen. Die kennismaking kan hij/zij verdiepen tijdens een driedaagse bezinningsperiode.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Interesse voor de levensbeschouwelijke en ethische component van opvoeding en onderwijs.

OO:
10105301
Code:
10105301
Vakcoördinator:
Mieke Leys
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend