In dit opleidingsonderdeel verwerven stuenden de vakkennis, vaardigheden en attitudes die zij nodig hebben om ICT te onderwijzen aan leerlingen van de 1
ste graad van het secundair onderwijs en (Toegepaste) Informatica te onderwijzen aan leerlingen van de 2
de graad van het secundair onderwijs en het volledige beroepsonderwijs. Het opleidingsonderdeel staat in de drie jaren van de opleiding op het programma.
In het tweede jaar ligt de klemtoon op
- Besturingssystemen, beveiliging en behandeling van gegevens;
- het probleemoplossend denken via een objectgeoriënteerde programmeeromgeving (Visual Basic);
- relatiestructuren in databases;
- onderzoek naar evaluatievormen, klasinrichting en leerplannen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties