De module psychosociale ontwikkeling maakt deel uit van het curriculumonderdeel specifieke inhoudelijke vorming van het eerste jaar van de opleiding. De module bestaat uit twee opleidingsonderdelen: psychosociale ontwikkeling deel 1 en psychosociale ontwikkeling deel 2. Beide opleidingsonderdelen zijn gericht op het verwerven van inzicht in de psychosociale ontwikkeling van kleuters en het leren selecteren en hanteren van materialen en technieken om de psychosociale ontwikkeling te stimuleren op maat van elk kind.
De competenties die in deze opleidingsonderdelen aan bod komen vormen het fundament voor de opleidingsonderdelen uit het curriculumonderdeel specifieke inhoudelijke vorming van het programma van het tweede jaar.
In psychosociale ontwikkeling deel 1 ligt het accent op het inzicht in de psychosociale ontwikkeling van het kind. Het is ook belangrijk om zicht te hebben op de basisbehoeften, die nodig zijn om tot een goede ontwikkeling te komen. Verhalen voor kinderen vormen een belangrijk aandachtspunt doorheen deze module.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist.