De student maakt in deze cursus kennis met specifieke pathologie van de bedreigde neonaat. Daarnaast komen diverse aspecten van zorg voor deze patientenpopulatie aan bod: monitoring, beademing, comforzorg en voeding met inbegrip van zorg bij borstvoeding.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
- C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
A. Volgtijdelijkheid
Verpleegkunde (PBA) / / Anatomie en pathologie
B. Competenties
De student bezit basiskennis van zorg voor de neonaat. Deze basiskennis wordt aangeboden in het tweede jaar verpleegkunde: problemen van prematuriteit en dysmaturiteit, incubatoren, thermoregulatie, hyperbilirubinaemie, toediening van voeding aan de vroeggeborene