Beleidskunde, organisatieontwikkeling en beroepsethiek (2007-2008)

Op het eerste gezicht lijkt 'beleidskunde' enkel te verwijzen naar 'regelgeving' van een overheid die regels oplegt. De welzijnswerker is echter ook onderdeel van een organisatie of voorziening en dus mee verantwoordelijk voor het signaleren van noden en het lokaal uittekenen van het beleid. We willen toekomstig maatschappelijk werkers gevoelig maken voor deze zienswijze en instrumenten aanbieden om beleidsgericht te werken in het welzijnswerk. Daarom komen in deze cursus de volgende elementen aan bod: Wat is beleid?; Wat is de signaalfunctie van maatschappelijk werk?; Hoe wordt beleid bepaald?; Welk stappenplan wordt gevolgd? Moderne organisaties zijn steeds een element van grotere netwerken en zijn ook steeds betrokken in voortdurende veranderingsprocessen. Dat heeft gevolgen voor de mensen die er werken. Er wordt ook meer kwaliteit verwacht. Die evoluties vormen de thema 's van de cursus organisatiekunde: Waarom veranderen organisaties?; Beperkende processen voor ontwikkeling; Voorwaarden en kritieke succesfactoren; Hoe werken aan organisatieverandering? Beroepsethiek beoogt het verfijnen van een fundamentele beroepshouding van respect, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid tov de mens in zijn context, gekoppeld aan een kritische ingesteldheid. De inhoud van de cursus bestaat uit: Ethisch denken aan de hand van een stappenplan; Regel- zorgethiek; Ethisch verantwoorde handelingsbeslissingen nemen inzake spanningen, oa tussen hulpverlener en hulpvrager, en sociaal milieu, en organisatie...

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
  • C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
  • C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
  • C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
04103215
Code:
04103215
Vakcoördinator:
Wim Wouters
Semester:
1
Studiepunten:
7
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
verdiepend