In dit opleidingsonderdeel verwerft de student inzichten, vaardigheden en attitudes die hij nodig heeft om les te geven aan leerlingen van de lagere school.
In het tweede semester van het tweede jaar ligt de klemtoon op sociaal-emotionele problematieken bij kinderen en geven we een inleiding op leer- en gedragsproblemen. We bekijken de invloed van de maatschappij op opvoeding en onderwijs. We staan stil bij het leren van kinderen en het evalueren.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C07 Lid van schoolteam.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties