De tijd dat platteland en landbouw synoniem waren is niet meer. Steeds meer staat het platteland onder druk van verstedelijking en ook steeds meer mensen zoeken op het platteland ruimte, rust en authenticiteit. Steeds meer agrarische ondernemers spelen in op deze vraag door het uitwerken van nieuwe activiteiten. Dergelijke verbrede landbouwactiviteiten worden ook door het beleid gesteund sinds de uitwerking van een tweede pijler in het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid - de pijler van plattelandsontwikkeling. In dit vak wordt dergelijke problematiek opengetrokken naar het hele buitengebied. Studenten leren om op een geïntegreerde en sectoroverschrijdende manier een regio tot een leefbare en levende regio te ontwikkelen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
Agro- en biotechnologie (PBA) / / Agrarisch beleid en milieukunde
B. Competenties