De module cognitieve ontwikkeling behoort tot het curriculumonderdeel specifieke inhoudelijke vorming van het eerste jaar.
De module bestaat uit twee delen opleidingsonderdelen: cognitieve ontwikkeling deel 1 en cognitieve ontwikkeling deel 2.
Beide opleidingsonderdelen zijn gericht op het verwerven van inzicht in de cognitieve ontwikkeling van kleuters en het leren selecteren en hanteren van materialen en technieken om de cognitieve ontwikkeling te stimuleren op maat van elk kind.
De competenties die in deze opleidingsonderdelen aan bod komen vormen het fundament voor de opleidingsonderdelen uit het curriculumonderdeel specifieke inhoudelijke vorming van het programma van het tweede jaar van de opleiding.
In cognitieve ontwikkeling deel 2 ligt het accent op het leren ontwerpen van ervaringssituaties waarbij zowel de taal, het wiskundig denken alsook het natuurbeeld van de kleuter kunnen gestimuleerd worden.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties