Zorgverbreding (2007-2008)

De module zorgverbreding maakt deel uit van het curriculumonderdeel pedagogisch didactische vorming en staat in het tweede en derde jaar van de opleiding op het programma. In het tweede jaar bestaat ze uit één opleidingsonderdeel - Zorgverbreding. In het derde jaar bestaat de module uit één opleidingsonderdeel, ingedeeld in drie onderwijsactiviteiten: de onderwijsactiviteit zorgverbreding, de onderwijsactiviteit zorgverbreding buitengewoon onderwijs en de onderwijsactiviteit doelgroepen. In dit opleidingsonderdeel verwerft de student inzichten en vaardigheden die nodig zijn om als leraar kleuteronderwijs adequaat en ervaringsgericht om te gaan met en in te spelen op de individuele ontwikkelingsbehoeften van elke kleuter in het regulier en buitengewoon onderwijs.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
11106128
Code:
11106128
Vakcoördinator:
Betty Palmans
Semester:
1
Studiepunten:
7
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend