In dit opleidingsonderdeel verwerft de student de vakkennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om ICT te onderwijzen aan leerlingen van de 1ste graad van het secundair onderwijs en (Toegepaste) Informatica te onderwijzen aan leerlingen van de 2de graad van het secundair onderwijs en het volledige beroepsonderwijs. Het opleidingsonderdeel staat in de drie jaren van de opleiding op het programma.
In het eerste jaar ligt de klemtoon op
- het probleemoplossend denken met behulp van algoritmen
- het verwerven van ICT-vaardigheden en inzichten in toepassingsoftware
- de basiskennis van computerconfiguratie en van netwerken.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties