Vooral de drie-fasensystemen komen uitgebreid aan bod, zowel voor symmetrische als asymmetrische belastingen. Je leert het vectordiagram tekenen en vermogens en spanningsvallen berekenen in drijfkrachtsystemen. Ten slotte bespreken we ook transformatoren, zowel éénfasige als driefasige, en dit in kleine en grote uitvoeringen.
In de labolessen bouw je een aantal proefopstellingen om het gedrag van elektrische kringen te bestuderen.
Verder verricht je, aansluitend op de theorielessen, metingen op driefasige netten en transformatoren. Je leert veilig omgaan met elektrisch materiaal en verstandig werken aan elektrische toestellen en machines.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektrotechnische systemen.
- C02 Elektrotechnische systemen testen.
- C03 Elektrotechnische systemen beproeven.
- C04 Technische dossiers samenstellen.
- C07 De technische aspecten van een productieproces configureren.
- C09 Zelfstandig elektrotechnische systemen installeren.
- C10 Zelfstandig elektrotechnische systemen in bedrijf stellen.
- C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.
A. Volgtijdelijkheid
Elektrotechniek (PBA) / / Elektriciteit 2
B. Competenties