In het eerste jaar van het curriculum komen vooral de vaardigheden van dans en beweging op eigen niveau aan bod..In het tweede jaar wordt vooral het accent gelegd op hoe je deze vaardigheden kan ontwikkelen bij kleuters.
In de motorisch module van het eerste jaar heb je reeds kunnen ervaren en inzien dat beweging van essentieel belang is in de totale ontwikkeling van het kind. Tijdens deze module heeft de student reeds kennis gemaakt met een aantal bewegingsvaardigheden van de kleuter en hoe je deze kan stimuleren tijdens de bewegingsactiviteiten.
Vanuit de leerervaringen van het eerste jaar weet de student dat bewegingsactiviteiten een specifieke begeleiding vragen. Vandaar de noodzaak dat er, binnen de opleiding, veel aandacht gaat naar de inhoud en het begeleiden van bewegingsactiviteiten. In deze module willen we het aanbod bewegingsvaardigheden uitbreiden.. In het tweede jaar ervaar je en leer je hoe je de volgende bewegingsvaardigheden bij de kleuters kunt ontwikkelen en stimuleren:
- Bewegingsvaardigheden op het gebied van dansen
- Bewegingsvaardigheden in het water
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties